Berlingske Business

Jutlander Banks topchef vil have mere under skovlen

Bankdirektører kæmper for at blive frifundet Kursmanipulation:
ARKIVFOTO. Sparekassen Himmerland og Sparekassen Hobro har af egen fri vilje og lyst valgt at søge en fusion under navnet Jutlander Bank med førstnævnte som det fortsættende selskab. Bagger/Scanpix 2013) Foto:

Jutlander Bank leverede mandag et solidt regnskab og en dertilhørende opjustering af forventningerne til hele 2015.

En stor del af æren skyldes synergieffekter fra overtagelsen af filialer fra Østjydsk Bank, men der er også skabt stabilitet og et solidt grundlag for at få "noget mere på skovlen", vurderer bankens ordførende direktør, Per Sønderup.

- Vi er fortsat en fusionsbank, så der sker en masse ting omkring banken. Og selvom overtagelsen af Østjydsk Bank-filialer i Randers og Gjerlev er ny, har vi allerede oplevet nogle synergieffekter, som dette halvårsregnskab reflekterer, siger Per Sønderup til Ritzau Finans.

Direktøren vurderer, at der også i årets sidste halvår kan være synergieffekter fra opkøbet, men at størstedelen af de umiddelbare fusionsfordele fandt sted i foråret og derfor ikke vil forgylde de kommende kvartalsregnskaber i samme omfang.

Jutlander Bank, der blev skabt gennem en fusion af Sparekassen Himmerland og Sparekassen Hobro i 2014, forbedrede i første halvår sin primære indtjening til på 189 mio. kr. fra 130 mio. kr., men i årets sidste seks måneder vil posten næppe nå samme niveau, vurderer topchefen.

- De 189 mio. kr. er inklusive store indtægter fra konverteringer fra privatkunder i foråret, og der er umiddelbart intet, der tyder på, at vi får sådan en mundfuld igen, tilføjer han over for Ritzau Finans.

Derfor "nøjes" banken med at opjustere forventningerne til den primære indtjening til 310-335 mio. kr. mod tidligere 275-300 mio. kr. for 2015.

Per Sønderup hæfter sig dog ved, at bankens øvrige udlån hen over foråret har stabiliseret sig, hvorfor der er skabt grobund for pæn vækst fremadrettet.

- Vi har i en årrække oplevet tilbagegang på udlån, men det har vi heldigvis fået sat en prop i nu. Nu har vi fået skabt et apparat, der forhåbentligt kan skabe noget mere, end vi kunne tidligere.

- Vi kommer formentlig til at se mere vækst, men det afhængig af, hvorvidt der bliver skabt vækst på samfundsniveau. For os handler det nu om at få noget mere på skovlen - volumen skal altså stige, før bundlinjen kan vokse, siger Per Sønderup.

Mens renteindtægterne er pressede, afslører regnskabet en stor stigning i indtægterne fra gebyrer og provision. Posten stiger i årets første seks måneder til 150 mio. kr. mod 110 mio. kr. i samme periode sidste år.

- På dette lavrenteniveau er der en stor gruppe kunder, der bevæger sig over i aktiemarkedet og i investeringsforeninger, og det har skabt meget høj aktivitet i vores investeringsafdeling, hvilket kaster pæne provisioner af sig, afslutter topchefen.

Direktøren spår fortsat stor fokus på investeringsområdet og venter, at indtægterne fra gebyrer og provision fortsætter sin pæne stigning resten af året.

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen