Berlingske Business

Jutlander Bank: Stor fremgang på gebyrsiden løfter indtjening

Bankdirektører kæmper for at blive frifundet Kursmanipulation:
Jutlander Bank, der blev skabt gennem en fusion af Sparekassen Himmerland og Sparekassen Hobro i 2014, havde i første halvår en fremgang i gebyr- og provisionsindtægterne, der steg med 40 mio. kr. til 149,6 mio. kr. Foto:

Jutlander Bank har haft travlt med lånekonverteringer og høj investeringsaktivitet i første halvdel af 2015, hvilket sammen med lavere nedskrivninger har været med til at sikre en pæn fremgang i resultaterne.

Jutlander Bank, der blev skabt gennem en fusion af Sparekassen Himmerland og Sparekassen Hobro i 2014, havde i første halvår en fremgang i gebyr- og provisionsindtægterne, der steg med 40 mio. kr. til 149,6 mio. kr.

Banken skriver i regnskabet, at fremgangen blandt andet skyldes fortsat høj aktivitet på bolig- og investeringsområdet. En del af fremgangen kan dog også tilskrives, at Jutlander Bank i starten af 2015 overtog 7000 kunder fra Østjysk Bank.

Kursmanipulation: Sparekassen Himmerland, den tidligere direkt

Derimod har renteindtægterne ligget stort set fladt i første halvår, hvor de faldt med 1 mio. kr. til 297 mio. kr., hvilket dermed følger tendensen fra mange af de andre bankregnskaber, der også har været påvirket af lave renter.

Den jyske bank kan derimod notere bedringer på nedskrivningssiden, der i første halvår lød på 96 mio. kr., hvilket var mere end 12 mio. kr. bedre end i den tilsvarende periode året før.

Bank

Indtjeningen blev også bedret i første halvår, da den primære indtjening steg til 189 mio. kr. fra 130 mio. kr. i samme periode året før, og den store fremgang får nu Jutlander Bank til at opjustere forventningerne til hele året.

Jutlander Bank venter nu en primær indtjening på 310-335 mio. kr. Tidligere ventede banken for 2015 en primær indtjening på 275-300 mio. kr.

Banken forventer fortsat, at tab og nedskrivninger vil ligge på et lavere niveau i 2015 end i 2014.

PIX-Et såret landbrug øjner hjælp i ECB-pakke svinestald

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen