Berlingske Business

JPMorgan straffes for misbrug af fangers hævekort

US-ISRAEL-CRIME-BANKING-FILES
Bankgiganten JPMorgan Chase fik af den amerikanske regering en kontrakt til at levere hævekort til tidligere straffefanger, men afsløres nu i at have påtvunget brugerne ublu afgifter og dårligere vilkår. Foto:

Bankgiganten JPMorgan Chase fik af den amerikanske regering en kontrakt til at levere hævekort til tidligere straffefanger, men afsløres nu i at have påtvunget brugerne ublu afgifter og dårligere vilkår.

Det skriver Financial Times.

- Det her var et "take it or leave it"-projekt. Her kan man tale om en fanget brugerbase, de her mennesker havde intet valg om at tage imod det her kort, ellers ville de blive nægtet deres penge, siger Ken Grunfeld, en af advokaterne i retssagen mod JPMorgan.

Billede

De tidligere fanger skulle blandt andet betale 10 dollar for at hæve penge, en gratis tjeneste for almindelige brugere, og, måske mest rammende af alt, betale 45 cent bare for at tjekke deres saldo, hvilket i mange fængsler er lig med to timers løn, skriver Financial Times.

Den internationalt berømte bank har nu indvilliget i at betale knap 450.000 dollar, eller knap 3 mio. kroner, for at tilbagebetale tusindvis af fanger, og yderligere 250.000 dollar for at dække sagsomkostningerne.

Sagen blev bragt frem i lyset af den tidligere fange Jesse Krimes, som efter seks års fængsling og 250 dollar på kontoen fandt et utal af afgifter på sit kontoudtog efter løsladelsen, skriver Financial Times.

BRITAIN-EU-JPMORGAN

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen