Berlingske Business

Investorer skruer bissen på over for kapitalfonde

Investorer skruer bissen på over for kapitalfonde - 1
»Vi står klar til at investere. Men det ligger også fast, at det ikke sker, uden at vi kan lave en ny aftale med kapitalfondene omkring aflønningen for deres arbejde. Henrik Franck, investeringsdirektør i PFA Foto:

Flere investorer skærper deres krav til kapitalfondene, der må vænne sig til at levere gode resultater og afkast, før de belønnes. Det skal være slut med høje standard-fees, og pengekassen vil først blive åbnet igen, når fondene makker ret.

Kapitalfondene skal på præstationsløn. Uden solide afkast og masser af penge retur til investorerne, vil flere investorer ikke længere putte penge i kapitalfondene.

Investorerne er ganske enkelt kørt træt i den hidtidige model, hvor kapitalfondene kræver et fast højt management-fee – uden reel kobling til afkastet fra fondene.

Tidligere i år smækkede PFA kassen i over for kapitalfondene, men nu linder de igen på låget – samtidig med, at de opstiller en række kontante krav til kapitalfondene.

»Vi står klar til at investere. Men det ligger også fast, at det ikke sker, uden at vi kan lave en ny aftale med kapitalfondene omkring aflønningen for deres arbejde. Fondene skal erkende, at de står i en ny virkelighed, og at investorerne ikke længere står i kø og nærmest vil betale for at få lov til at investere. Vi vil ikke længere acceptere, at fondene pr. automatik får et højt fee. I stedet er det et krav fra os, at fondene først leverer gode resultater og pæne afkast, før de får en aflønning. Der skal altså være noget til begge parter, og det havde nogle fonde nok glemt i den forgående periode,« siger Henrik Franck, der er investeringsdirektør i PFA, der bl.a. er investor i kapitalfonde som Axcel.

Ublu betaling
Netop PFA har før været ude med kritik mod de faste honorarer, de såkaldte management-fees, til kapitalfondene. Normalt ligger managementfees på 1-2 pct. af de beløb, som investorerne forpligter sig til at skyde ind i fonden – penge der skal falde uanset afkastet af inveteringen.

Det har fået PFA op på barrikaderne og i ATP, en anden af de store investorer i kapitalfondene, ligger man helt på linje med hårde krav til kapitalfondene.

»Vi har altid set på, om samarbejdet med kapitalfondene har været balanceret. Det skal være sådan, at der skal skabes et overskud og en formue, før man kan dele den. Det gælder også i forhold til det honorar, som kapitalfondene skal have, hvor vi ikke vil acceptere, at man stiller ublu økonomiske krav, uden at have leveret,« siger Torben Vangstrup.

Er fondene for grådige?

»Vi vil tilbage til en mere balanceret situation, hvor der er noget i samarbejdet for os og for dem. Man kan sige, at vi er klar til at investere, hvis vi kan blive enige om en god model, hvor vi splitter den profit, som vi henter hjem i fondene,« siger Henrik Franck.

I takt med den økonomiske nedtur, er kapitalfondene bleve til at tale med for investorerne. Under højkonjunkturen stod investorerne i kø for at komme af med deres penge. Nu er det stik modsat.

»Det er klart, at samarbejdet med fondene også er underlagt reglen om udbud og efterspørgsel. Tidligere var der mange, der gerne ville investere i fondene og måske få gode fonde at sætte penge i. Dengang var det vanskeligere at stille krav til honoraret. Det er lettere nu, hvor fondene har svært ved at rejse penge, og hvor vi måske har lettere ved at komme igennem med de krav, som vi altid har stillet. Tidligere har vi oplevet, at vi ikke kunne blive enige om samarbejder med fonde, men det sker ikke så ofte i den nuværende situation,« siger Torben Vangstrup.

Mange opkøbsemner
PFA er en af de store danske investorer i kapitalfondene. Pensionsselskabet har således investeret omkring 2,5 mia. kr. i fonde fra kapitalfonde fra bl.a. Axcel og Polaris. Dermed hører PFA til de vigtigste investorer i kapitalfondene, og derfor rammer kravene hårdt i fondene.

Der er ellers masser af muligheder for kapitalfondene i den nuværende økonomiske nedtur. Krisen har fået prisen på mange virksomheder til at styrtdykke og samtidig åbnes for konsolideringer, f.eks. i form af overtagelser og fusioner, for en række virksomheder.

»Vi vil meget gerne foretage nye investeringer i kapitalfonde. Tidspunktet er helt rigtigt, fordi mange virksomheder har behov for nye ejere. Dermed kan vi skabe porteføljer med gode virksomheder og endda købe dem til en fornuftig pris,« siger Henrik Franck, der ser store muligheder for den særlige forretningsmodel, som kapitalfondene oprindeligt kom med.

»Kapitalfondene skal tilbage til basics. Vi mener, at de i langt højere grad skal gå ind i virksomheder og engagere sig i selve driften, altså helt ind i virksomhedernes maskinrum. Vi har haft en periode, hvor mange fonde så mere på finansieringsmuligheder og bl.a. udnyttede, at det var så billigt at låne. Dermed fjernede de fokus fra driften i virksomhederne, og det skal de nu tilbage til. Mange fonde har dygtige folk tilknyttet, som virkelig kan bringe deres porteføljevirksomheder videre, og som kan sikre, at der skabes værdi i virksomhederne,« siger investeringsdirektør Henrik Franck.

Også ATP står klar med nye penge til kapitalfondene. Men forsigtigheden har indfundet sig.

»Vi investerer fortsat i kapitalfonde. Vi er en smule mere forsigtige, men det er fortsat et interessant marked for os. Det gælder om, at vi er positioneret, så vi kan udnytte situationen, når økonomien igen begynder at gå frem,« siger Torben Vangstrup, partner i ATP PEP, der står for ATPs investeringer i bl.a. kapitalfonde.

Dette er den anden artikel i en serie om kapitalfonde. Den første blev bragt mandag 29. juni.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen