Berlingske Business

Indtjeningsboom ovenpå nedskæringer

Rederi
Foto:

Indtjeningen steg pænt i Danmarks Skibskredit efter en række »problemsager« blev løst.

2014 blev et godt år for Danmarks Skibs­kredit, der yder lån til rederier. Indtjeningen blev næsten tredoblet efter en række tidligere nedskrivninger blev ført tilbage.

Men selskabet har ellers været præget af en stabil indtjening med et forholdsvis solidt afkast hvert år. Danmarks Skibskredit blev i 2005 omdannet til et aktieselskab. Ideen var fra begyndelsen at hjælpe med at finansiere at skibe kunne blive bygget på danske værfter, men fra 1997 blev fondets mandat ændret, så den fremover kunne finansiere skibe, der hverken var dansk bygget eller dansk ejet. I 2014 er 32 pct. af udlånene gået til danske rederier. I udlandet er der udlånt til 58 rederier i 20 lande.

12BUSArveprins-Knud-ms.jpg

På bundlinjen viste resultatet for 2014 stor fremgang. Overskuddet blev på næsten 1,6 mia. kr. – eller mere end tre gange så meget som året før. Årsagen er, at det lykkedes »at få afviklet nogle få større problemsager«, som det fremgår i regnskabet. Det drejer sig angiveligt blandt andet om, at Danmarks Skibskredit midt i året valgte at udnytte en særlig optionsret i forbindelse med redningsplanen for det danske rederi Torm.

Det stigende bundlinjeresultat betød, at selskabet hævede udbyttet for 2014 til 1,1 mia. kr.

Danmarks Skibskredit er i et marked, hvor flere banker efter den finansielle krise valgte at neddrosle deres aktiviteter på shipping­markedet. Men selskabet har fået nye konkurrenter. Det er primært eksportkreditinstitutter i Asien, der yder store bidrag til at finansiere nybygninger i deres respektive lande.

torm

I fjor havde Danmarks Skibskredit netto­renteindtægter for 820 mio. kr., og det tal har i flere år været uden de store udsving og de sidste fem år ligget stabilt mellem 800 og 900 mio. kr.

Selskabets samlede udlån var i 2014 på godt 43 mia. kr. Egenkapitalen lå ved udgangen af 2014 på 11,1 mia. kr. Sidste år lå forretningen af egenkapitalen på 14,8 pct. pga. den særlige fremgang i indtjeningen i 2014. I de foregående fire år har forrentningen været på mellem 2,5 og 5,3 pct.

DFDS

DFDS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen