Berlingske Business

Indtjeningen står stille hos Sydbank og bundlinjen skrumper

Danske banker låner milliarder til den russiske stat
(ARKIV Foto: Brian Bergmann/Scanpix 2014) Foto:

Ved første kvartalsregnskab springer to ting i øjnene hos Sydbank: Basisindtjeningen står stille, mens bundlinjen går den forkerte vej.

Ser man på omsætningen i Sydbank er der intet nyt i årets første kvartal, men den reelle indtjening halter bagefter. Sydbank oplever stilstand på toplinjen, der forbliver uændret fra første kvartal 2017 med 1.053 millioner kroner. Administrerende direktør Karen Frøsig er dog tilfreds for resultatet.

»Det er rigtig flot, at vi har evnet at holde basisindtjeningen, når vi er i en branche, der kæmper med en negativ rente, marginalpres, og samtidig befinder os i en enormt hård konkurrencesituation,« siger hun til Berlingske Business.

Banken har dog stadig oplevet en tilbagegang på tre procent på bundlinjen der i første kvartal er på 431 millioner. Tilbagegangen sker til trods for en positiv tilbageførsel på nedskrivninger på 13 millioner kroner. Forventningerne for 2018 er dog lave, og en af de største variabler for nedskrivningsniveauer ligger i prisudviklingen for landmændene.

”Landbruget har været igennem en vanskelig periode, men vi har stor tiltro til at landbruget skal holde skindet på næsen i 2018, og så er spørgsmålet hvordan det går i 2019. Det er langt hen af vejen et internationalt spil om man kan opretholde priserne,” forklarer Karen Frøsig.

Med et resultat for perioden på 431 millioner kan aktionærerne se frem til en egenkapitalforrentning på 14,8 procent efter skat.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen