Berlingske Business

Ilvas pinefulde liv

Advent står i Danmark i dag som prototypen på en kapitalfond, der ikke stod ved sit ejerskab også i svære tider.

Familien Linde havde igennem et par årtier stille og roligt opbygget Ilva-butikkerne til en gedigen økonomisk succes med godt købmandsskab i højsædet. I 2003 kommer den store engelske kapitalfond Advent, som har hentet kapital for over 100 mia. kr., forbi med en pose penge på 700 mio. kr. og køber familien ud.

Ilva vendes på hovedet, fyldes med gæld samtidig med, at den ny ejer kaster sig ud i en aggressiv, uoverlagt ekspansion i England. Den islandske bank Kauphting stiller villigt pengene til rådighed, men det ender helt galt. Fire år senere bryder det sammen, og Ilva står med et underskud på en mia. kr. Ejeren, kapitalfonden Advent, smider nøglerne til Kaupthing Bank og lader banken om det videre forløb. Regnestykket for de finansierende banker er et tab på mellem en og halvanden milliard kroner. Tabet for Advent kan derimod være nul. Købet blev lånefinansieret, og det er uklart, hvor stor en del af købesummen Advent har trukket ud af Ilva før sammenbruddet.

Efter et forpjusket ejerskab hos andre islandske virksomheder er Ilva nu tilbage på kapitalfondshænder. Den nye ejer er Axcel.

Advent står i Danmark i dag som prototypen på en kapitalfond, der ikke stod ved sit ejerskab også i svære tider. Advent er da heller ikke aktiv i Danmark, og fonden skal næppe forvente danske banker som finansieringskilde til dens opkøb rundt i verden.

Det er ikke udsædvanligt, at en virksomhed går ned, og banken må overtage ejerskabet i en periode. Men i de glade dage, hvor bankerne stod i kø for at låne kapitalfondene penge, glemte mange bankfolk i skyndingen at sikre sig tilstrækkeligt, og derfor kan de i yderste konsekvens komme til at hænge på tabene i en virksomhed, mens kapitalfondsejeren blot smutter videre til næste bytte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen