Berlingske Business

Her er forsikrings-selskabernes smertensbarn

Trygforsikring
(Foto: Torben Christensen/Scanpix 2015) Foto:

Et område springer i øjnene som særligt vanskeligt at håndtere for forsikringsselskaberne, ejerskifteforsikringerne.

De er overordentlig svære at håndtere for forsikringsselskaberne, ejerskifteforsikringer, som man tegner mod uforudsete problemer, når man køber nyt hus. For selvom de kun udgør en ret lille del af det samlede forsikringsmarked, udgør de alligevel 13 pct. af de samlede klager.

De er så bøvlede at håndtere for forsikringsselskaberne, at Trygs topchef Morten Hübbe i 2013 var direkte ude og adressere de juridiske vanskeligheder, som opstår, når kunde og selskaber tørner sammen om i forventningen om, hvad der er dækket og ikke dækket af forsikringen.

I den netop offentliggjorte statistik for Ankenævnet for Forsikring, stiller landets største forsikringsselskab Tryg da også med en højere klageandel end selskabets markedsandel berettiger til med 22 pct. af klagerne mod en markedsandel på 18 pct. Af dem fik de 13 medhold, mens 31 ikke fik medhold.

Trygs udfordringer er dog ikke så store i forhold til det fremadstormende selskab på ejerskifter, Dansk Boligforsikring, som har en markedsandel på 17 pct., men hele 26 pct. af klagerne. Også her fik ca. 1/3 af klagerne medhold.

indbrud

Fordelt på alle ankenævnssager fik ca. 24 pct. af kunderne medhold, og statistikken er god for branchen, mener Kim Sparlund, direktør for Ankenævnet for Forsikring:

»Der er ingen tvivl om, at forbrugerne har meget glæde af, at hvert enkelt selskab i vores statistik forsøger at klare sig lidt bedre end konkurrenterne.«

Han peger også på, at klagestatistikken dermed fungerer som et konkurrenceparameter, der er med til at presse antallet af klager i bund.

De forsikringstyper, der ud over ejerskifteforsikring klages mest over, er syge- og ulykkesforsikringer samt livs- og pensionsforsikringer. Der er også en del klager over bilforsikringer.

15BUStagsten.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen