Berlingske Business

Her er Danske Banks hemmelige mobilplaner

Tirsdag
Danske Bank arbejder i øjeblikket på et stort udviklingsprojekt, der holdes fortroligt, men mandag kunne Berlingske Business afsløre dele af bankens nye digitale univers, som kommer til at hedde MobileLife. Inspirationen kommer fra Google X-laboratoriet, hvor bl.a. Googles selvkørende bil og Googles briller med indbygget skærm og kamera er udviklet.link Foto:

Danske Bank arbejder i øjeblikket på et stort udviklingsprojekt, der holdes fortroligt, men nu kan Berlingske Business afsløre dele af bankens nye digitale univers, som kommer til at hedde MobileLife. Inspirationen kommer fra Google X-laboratoriet, hvor bl.a. Googles selvkørende bil og Googles briller med indbygget skærm og kamera er udviklet.

Forestil dig et virtuelt banklokale, som du kan gå rundt med i lommen og dermed har adgang til når som helst via din smartphone eller tablet. Her kan du klare de basale bankforretninger såsom at betale og overføre penge, men du har også adgang til bolig- og bilfinansiering, forsikring, pension, investering og meget mere, ligesom et socialt univers tilkobles. Via dine personlige data bliver ydelserne tilpasset din profil og dine behov, og det hele sker på et helt nyt niveau af brugervenlighed.

Dette kan meget snart blive virkelighed for mange bankkunder i landet. Således erfarer Berlingske Business, at netop dette er kernen i det hemmelige projekt, som Danske Bank i øjeblikket arbejder på, og som bliver opfølgeren til megasuccesen MobilePay, bankens mobile betalingstjeneste.

Danske Bank vil fortsat ikke afsløre detaljer om det nye projekt, ikke engang navnet, hvorfor Danske Bank fortsat refererer til projektet som »Projekt X«. Men Berlingske Business har talt med flere kilder, der har kendskab til udviklingsarbejdet i Danske Bank, og kan på den baggrund løfte noget af sløret for, hvad Danske Bank er på vej til at præsentere.

Navnet på bankens nye store satsning bliver ifølge Berlingskes oplysninger MobileLife. Danske Bank har for nylig registreret netop MobileLife som et beskyttet varemærke, og flere medarbejdere i Danske Bank har anført på det sociale netværkssite LinkedIn, at de arbejder på et projekt, der hedder MobileLife.

Projektet bliver et helt nyt digitalt univers, der forventes at indeholde et socialt univers inspireret af sociale medier som Facebook, Twitter og LinkedIn, koblet sammen med en række bankydelser og -services leveret af Danske Bank. Eksempelvis vil det være helt logisk, at Danske Bank tilkobler MobilePay, der i dag har mere end to millioner brugere.

aaa

Den øverst ansvarlige for projektet er Danske Banks bankdirektør Tonny Thierry Andersen, som endnu ikke vil sige noget konkret om projektet. Men han omtaler det som disruptive, altså en komplet ny og langt mere effektiv måde at gøre tingene på, der erstatter den eksisterende teknologi.

»Projekt X skal forstås meget bredere end et projekt og er nærmere en speciel enhed, vi har etableret, der skal tænke ud af boksen eller disruptive om man vil, med dyb forståelse for kundens behov såvel emotionelt som funktionelt. Kundedrevet digitalisering er et centralt omdrejningspunkt. Inspirationen er »Google X Lab«, omend jeg er meget ydmyg over for, at de er på et helt andet niveau, end vi er,« skriver Tonny Thierry Andersen i en besked til Berlingske Business.

Google X er et halvhemmeligt laboratorium, der blev oprettet i 2010, og hvor IT-giganten udvikler nærmest science fiction-agtige højteknologiske løsninger. Første projekt i Google X var Googles selvkørende bil, og siden har Google præsenteret projekter som Google Glass, en brille med indbygget skærm og kamera, og Project Loon, der tilbyder levering af internetdækning i alle områder via særlige balloner i stratosfæren.

Da Danske Bank fortsat er i fuld gang med udviklingsarbejdet er det fortsat uklart, hvornår banken lancerer MobileLife. Berlingskes kilder gætter på, at første lancering sker inden for de kommende to-tre måneder. Her vil første version formentlig blive præsenteret, hvorefter banken løbende vil udvikle på og opdatere MobileLife ud fra brugernes tilbagemeldinger.

24BUSPix-Dankort.jpg

Tonny Thierry Andersen har tidligere omtalt »Projekt X« for Berlingske Business og i den forbindelse fortalte direktøren, at udviklingsteamet sidder og arbejder i en nedlagt filial, og at teamet har egne trecifrede millionbudgetter til udvikling af IT og markedsføring.

Til projektet har Tonny Thierry Andersen oprettet et Digital Advisory Board med tre mand i spidsen. Det er Lars Monrad-Gylling, tidligere topchef i IT-virksomheden KMD, Mogens Elsberg, topchef i IT-virksomheden e-conomic, samt Carsten Jarfelt, ICT-direktør i Innovation Centre Denmark i Silicon Valley, der er hjemsted for en række af verdens største og førende IT-virksomheder.

Netop i Silicon Valley, der ligger i det nordlige Californien i USA, har Tonny Thierry Andersen i marts været på en to-ugers inspirationstur hos en lang række virksomheder, der er førende på teknologi og innovation. Her var formålet at lade sig inspirere af virksomhedernes store viden om brugeroplevelser, datasikkerhed og betalingsløsninger, så Danske Bank kan inkorporere dette i bankens fremtidige digitale udviklingsarbejde.

danske bank

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen