Berlingske Business

Hellerup Finans-selskab markedsførte sig med falsk kunde

Torben Jensen, Hellerup Finans
Torben Jensen, Hellerup Finans. Foto:

I et udbud af aktier markedsførte Hellerup Finans-selskabet Esignatur i sommer sig med, at Matas var kunde. Det har Matas aldrig været. Esignatur beklager nu.

Med en heftig forventet vækst og en række store selskaber som kunder markedsførte Hellerup Finans-selskabet Esignatur sig i sommer over for potentielle investorer.

Esignatur, der er en del af firmaet Rovsing Innovation, som Hellerup Finans står bag, hævdede blandt andet, at kosmetikkæden Matas var kunde til firmaets særlige betalingsløsning. Det fremgår af salgsmateriale, som Berlingske er i besiddelse af.

Torben Jensen, Hellerup Finans

Problemet er bare, at Matas ikke er eller har været kunde hos Esignatur.

»Jeg tror desværre, at der er tale om en lettere overdrivelse i det prospekt. Vi er ikke kunde i dag hos Rovsing på dette produkt. Jeg har faktisk ikke kendskab til produktet overhovedet,« siger Thomas Grane, IT-direktør i Matas.

Han oplyser dog, at Matas på et tidspunkt har været i kontakt med Esignatur.

»Min HR-afdeling melder, at de muligvis har forespurgt på produktet på et tidspunkt, men det er aldrig kommet længere end det. Vi bryder os ikke om, at vores brand misbruges af andre uden tilsagn,« siger Thomas Grane.

aldo petersen

Hos Esignatur beklager man nu den forkerte reference til Matas i salgsmaterialet:

»Vi har været i tæt dialog med Matas, men de er ikke blevet kunde. Det materiale er udarbejdet af en medarbejder, der ikke er ansat længere, da han lavede sin egen version af salgsmaterialet, hvor der fremgår forkerte oplysninger – og det er en fejl, at Matas fremgår,« skriver Christian Jönsson, der blev administrerende direktør i Esignatur i juni 2015, i en mail til Berlingske.

Heftig vækst stillet i udsigt

Esignatur udgør den ene halvdel af det Hellerup Finans-ejede selskab Rovsing Innovation. Den anden halvdel består af kursusaktiviteter i firmaet Rovsing Business Academy. I et udbud af aktier fra juni til september i år skaffede Rovsing Innovation 7,4 millioner kroner til firmaet. Her blev investorerne lokket med forventninger om en heftig fremtidig vækst.

Af salgsbudgetterne fremgår det, at omsætningen på baggrund af Esignatur og kursusaktiviteterne vil stige fra 28 millioner kroner i 2015 til 53,7 millioner kroner i 2019. Det vil ifølge salgsmaterialet give selskabet en vækst i overskuddet af driften (EBITDA) fra 0,4 millioner i 2015 til 16 millioner kroner i 2019. Samlet set kan investorerne vente et afkast af deres investering i Rovsing Innovation på 20 procent årligt, lyder det lovende i salgsmaterialet.

Hovedparten af den vækst skal komme fra Esignatur, som ifølge firmaet selv har udviklet »Danmarks mest sikre digitale underskriftløsning«.

Esignatur har ikke tidligere offentliggjort omsætningstal, men fik i 2014 et bruttoresultat på knap 0,5 mio. kr. og et underskud før skat på 2,5 millioner kroner. Det er altså en markant vækst, der de næste år skal ske i Esignatur.

»Væksten skal komme fra den udarbejdede vækstplan, der fremgår af udbudsmaterialet, og vi forventer stadig at indfri en omsætning i 2019 på ca. 34 mio. Det går fornuftigt med salget af esignatur – vi har ansat en meget stærk salgschef fra Nets, og vi har styrket salgsstyrken med flere personer, så salget er øget,« skriver Christian Jönsson.

02BUSTorben-Jensen-Hellerup.jpg

Han ønsker dog ikke at oplyse omsætningstal for Esignatur i 2015 indtil videre:

»Markedet er præget af få aktører, og af konkurrencemæssige årsager oplyser vi derfor ikke omsætning, men vi er tilfredse med den udvikling, vi har haft,« siger han.

Ud over Rovsing Innovation udbød Hellerup Finans i løbet af sommeren også aktier i tre andre selskaber. Det drejer sig om Cembrane, der fremstiller membraner til rensning af vand, om Injecto, der har udviklet en selvopfyldelig engangssprøjte, samt ejendomsmæglerplatformen Just-Sold. Alle fire udbud af aktier var på 7,4 millioner kroner og blev fuldtegnede.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen