Berlingske Business

Hedge-fonde forsøger at stoppe brandudsalg

Hedge-fonde forsøger at stoppe brandudsalg - 1
Hedge-fonde forsøger at forhindre investorerne i at trække penge ud, fordi det vil trække finansmarkederne yderligere ned. Foto:

Hedge-fonde tabte for første gang i 18 år samlet set penge i 2008. Derfor forsøger mange investorer at trække penge ud af fondene, men pengeforvalterne svarer igen med at begrænse mulighederne for at få pengene ud.

På de globale aktiemarkeder er der stor nervøsitet over, om kursfaldene vil fortsætte i 2009. Det skyldes blandt andet frygt for at de hedge-fonde, der er store aktører på aktiemarkederne, vil komme under pres fordi deres investorer vil have pengene igen.

Globalt set tabte hedge-fondene knap 22 procent af deres investorers penge i 2008, ifølge foreløbige tal fra analysefirmaet Hedge Fund Research. Blandt 19 danske hedge-fonde var tabet til og med november på 18,8 procent.

Det får investorerne til at trække deres penge ud. Ifølge en analyse fra investeringsbanken Stanford C. Bernstein, så skal hedge-fondene ud og sælge aktier for godt 1.000 milliarder kroner i 2009, og det kan sætte finansmarkederne under pres, skriver dagbladet Børsen.

Investorer bliver fastlåst
Forvalterne af hedge-fondene ved dog godt selv, at de kan presse kurserne ned, hvis de sælger i panik, fordi investorerne vil have deres penge igen. Derfor har mange af dem meddelt investorerne, at mulighederne for at trække penge ud af fondene bliver begrænset.

Ifølge konsulentfirmaet GFIA har 5 procent af verdens forvaltere af hedge-fonde, der tilsammen kontrollerer 18 procent af alle aktiver i hedge-fondene, indført forskellige former for begræninger på investorernes muligheder for at få deres penge ud.

Normalt kan investorer i professionelle hedge-fonde trække penge ud med en måneds eller et kvartals varsel, men de varsler er nu blevet forlænget markant blandt mange fonde. Tidligere gav privatkunde-orienterede fonde som Jyske Invest Hedge Obligationer Stabil mulighed for at få pengene tilbage fra dag til dag, men det er nu blevet ændret til månedlig indfrielse, og kan i visse situationer udsættes på ubestemt tid.

Mange salg allerede gennemført
Selv hvis analytikerne fra Stanford C. Bernstein har ret i, at hedge-fondene skal sælge værdipapirer for op til 200 milliarder dollar, så er det dog et mindre salg end fondene foretog i hele 2008.

Ifølge Hedge Fund Research havde fondene globalt aktiver for 1.900 milliarder dollar pr. 30. juni 2008, mens tallet ifølge storbanken Morgan Stanley formentlig er faldet til 1.100 milliarder dollar pr. 1. januar 2009, og det fald skyldes i stort omfang, at fondene allerede har været ude at sælge alt fra aktier over obligationer og valuta til komplicerede finansielle instrumenter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen