Berlingske Business

Har din bank ”Nej-hatten” på?

En ny undersøgelse viser, at det bliver fortsat sværere for virksomheder at få lån i banken. Har din virksomhed samme oplevelse? Er bankerne overdrevent negative – eller blot fornuftige?

Kreditklemmen bremser udviklingen i dansk erhvervsliv.

Sådan har kritikken længe lydt i retning af den danske banksektor, hvor tusindvis af virksomheder landet over oplever, at de ikke kan få finansieret ellers sunde projekter, som ikke betyder en nævneværdig risiko for banken.

I dag i dagbladet Børsen viser en greens-undersøgelse, at virksomhederne oplever, at det bliver stadigt sværere at låne penge i banken. Det på trods af Bankpakke II.

Men hvad er egentlig op og ned her?
For er det ikke meget logisk, at bankerne holde lidt igen i forhold til, hvad de tager ind på deres lånebøger? Er det ikke en af de vigtigste ting, man burde have lært af hele krisen, at bankerne var alt, alt for risikovillige, at de lånte penge ud til en masse virksomheder – i særdeleshed til virksomheder i ejendomsbranchen – som slet ikke var kreditværdige i det lange løb?

Så er det ikke logisk – og fornuftigt - at de trækker i håndbremsen og holder igen med udlån til virksomheder som mangler finansiering til lettere risikofyldte projekter?

Eller er der tale om, at bankerne over en bred kam bare melder pas til de fleste låneansøgninger uden at skele til risikoprofilen i det enkelte projekt?

Bankernes pas-spil
Melder bankerne pas fordi de selv har svært ved at rejse udlånskapital på interbank-markedet og så rammer det virksomheder, der kommer med kernesunde låneanmodninger, hvor der ligger underskrevne kontrakter som sikkerhed for lånet – men de får en kold skulder fordi banken simpelthen ikke kan stampe likvider op ad jorden?

Hvad mener du?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen