Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Har Borgen lagt Danske Banks grimme fortid bag sig?

nyholm
Peter Nyholm Jensen, finansredaktør, byline billede. Foto:

Kan man både være ydmyg, kompetent og ambitiøs på én gang? I så fald omskriver man lærebogen i kommunikation for topchefer. Ikke desto mindre er det, hvad Danske Banks topchef Thomas Borgen er ved at lykkes med. For banken er stille og roligt ved at vende tilbage til nogle af de dyder, som prægede bankverdenen før finanskrisen.

I fremlæggelsen af årsregnskabet for Danske Bank blev der nemlig lagt vægt på milliardudbetaling til aktionærerne, en lavere egenkapitalstyrke og høj egenkapitalforrentning – hvad der på mange måder minder om succeskriterierne for bankdirektører anno 2007, lige før det hele ramlede. Og det er altså kun et års tid siden, at vi fik syn for, hvor alvorlig krisen havde været i Danske Bank bl.a. i den meget omtalte Rangvid-rapport, der dokumenterede et særligt statsligt risikoberedskab, der i hemmelighed holdt hånden under landets største bank. Et fænomen som Berlingske Business afdækkede i serien »Falder Bankerne, falder Danmark«.

Danske Bank

Vi har også først for ganske nylig fået et sæt regler på plads, der tøjler primært Danske Bank, der i forhold til Danmarks BNP er en virkelig sværvægter på verdensplan, og således er symbolet på »Too big to fail«-problematikken i Europa.

Det store spørgsmål er, om Danske Banks topchef Thomas Borgen har ryddet tilstrækkeligt op i butikken til igen at kunne dyrke de gamle dyder.

Det tyder faktisk på det. For gradvis har Danske Bank fået renset ud i den ene dårlige sag efter den anden. Kæmpetabene fra Irland synes at være lukket ned, milliardnedskrivningen på den dybtkøbte finske bank Sampo er taget, og det virker ikke, som om Danske Bank kommer til at få store problemer med hverken landbruget eller lån til sektorer, som bliver belastet af den hastigt faldende oliepris.

Thomas Borgen gør endda en dyd ud af at være forsigtig med ekspansion i økonomiske klemte Finland, ligesom han er tilbageholdende over for situationen i Baltikum, hvor Danske Bank også har en mindre bank. Danske Bank har endda genvundet noget af fortidens faglige respekt via succesen MobilePay.

Borgen

Endnu mangler Danske Bank dog at levere usårlige resultater som ærkekonkurrenten Nordea har gjort år for år også under krisen. Men det specielle ved bankdrift er, at tillid avler tillid – og tillid er lig med billigere lån for Danske Bank. Og for at få disse synergier over på sin side er Thomas Borgen nødt til at levere målbare resultater i superligaen for bankdrift. Derfor er der ingen vej udenom at krydre ydmygheden med høje ambitioner på det finansielle område. Også selv om den hurtige tilbagevenden til førkrise-dyderne måske støder nogle.

BM

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen