Berlingske Business

Handelskrig mellem USA og Kina kan ramme danske rederier

USA-TRADE/CHINA
ARKIVFOTO Foto:

Flere brancher åndede lettet op, da USA torsdag midlertidigt undtog EU for de varslede toldstigninger på stål og aluminium.

I rederibranchen er man dog stadig bekymret, for på samme dag annoncerede den amerikanske præsident, Donald Trump, en straftold på kinesiske varer.

En handelskrig mellem de to lande er ikke godt for de danske rederier, forklarer Jakob Clasen, der er direktør for Danske Rederier.

»Vi er glade, hvis der ikke kommer en handelskrig mellem EU og USA, men det er sådan set lige så bekymrende for os, hvis der kommer en mellem Kina og USA.«

»Kina og USA er vores to største markeder, så hvis de begynder at slås, kan det få effekt på de danske rederiers omsætning,« siger han.

På kort sigt vurderer Jakob Clasen dog ikke, at det vil få den store betydning.

»Det, der bekymrer os, er, hvad det kan føre til på sigt - om det er første skridt i en større handelskrig, eller om man nøjes med at rasle med sablerne,« siger han.

De danskere rederiers aktiviteter i USA og Kina har en årlig samlet eksportværdi på 38,5 milliarder kroner.

De to markeder udgør 23 procent af rederiernes samlede handel.

USA-TRUMP/BOLTON

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen