Berlingske Business

Handelsbanken skuffer i første kvartal

NORDICS-BANKS/
Arkivfoto: Handelsbanken. Foto:

OPDATERET: Svenske Handelsbanken kom svagere ud af første kvartal 2016, end det var ventet blandt analytikerne.

Første kvartal ramte ikke helt skiven for Handelsbanken.

Resultatet af den primære drift steg godt nok en smule til 4967 mio. svenske kr. i kvartalet fra 4955 mio. svenske kr. i den tilsvarende periode et år tidligere, mens analytikerne ifølge estimater indsamlet af SME Direkt havde sigtet efter et resultat på 5266 mio. svenske kr.

Nettoresultatet steg i årets første kvartal til 4043 mio. svenske kr. fra 3911 mio. svenske kr., men heller ikke det var nok til at tilfredsstille analytikerne, der havde ventet et resultat på 4220 mio. svenske kr. ifølge SME Direkt.

HANDELSBANKEN-BRITAIN/

Det er blandt andet det lave renteniveau, der har ramt Handelsbanken, hvilket også kunne ses på de øvre linjer i resultatopgørelsen. Nettorenteindtægterne faldt således til 6795 mio. svenske kr. fra 6916 mio. svenske kr. i første kvartal 2015, mens nettogebyrindtægterne faldt til 2170 mio. svenske kr. fra 2310 mio. svenske kr.

Analytikerne havde ifølge SME Direkt ventet henholdsvis 6877 mio. svenske kr. og 2283 mio. svenske kr. på de to poster.

Også den danske afdeling af Handelsbanken havde et svært første kvartal trods en stabil kundetilgang på både privat- og erhvervsmarkedet. De samlede indtægter faldt med 6 pct. til 421 mio. kr., og resultatet efter nedskrivninger faldt med 5 pct. til 212 mio. kr.

HANDELSBANKEN-BRITAIN/

»Vores indtægter faldt som følge af det fortsat lave renteniveau, presset på marginaler og et kvartal i sammenligningsperioden sidste år, der var positivt påvirket på provisionsnetto af de finansielle markeder og ekstraordinært mange konverteringer af boliglån«, siger Lars Moesgaard, administrerende direktør i Handelsbanken Danmark, i en kommentar til regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen