Berlingske Business

Handelsbanken med dansk resultatnedgang trods pæn udlånsvækst

HANDELSBANKEN-BRITAIN/
Handelsbanken fortsætter med at vokse i Danmark, hvor bankens udlån over det seneste år er steget med 8 pct. til 65,5 mia. kr. Foto:

Handelsbanken fortsætter med at vokse i Danmark, hvor bankens udlån over det seneste år er steget med 8 pct. til 65,5 mia. kr. Det til trods har banken i sin danske forretning oplevet en resultatnedgang på 45 pct. i tredje kvartal i forhold til samme periode sidste år.

Bankens indtægter i den danske forretning faldt i tredje kvartal med 10 pct. på årsbasis til 420 mio. kr. Samtidig steg omkostningerne med 1 pct. til 213 mio. kr. og nedskrivninger på udlån med 7 pct. til 152 mio. kr. Nettoresultatet faldt dermed til 70 mio. kr. fra 128 mio. kr. i tredje kvartal 2014.
Handelsbankens direktør i Danmark, Lars Moesgaard, kan dog glæde sig over fortsat kundetilgang.

HANDELSBANKEN-BRITAIN/


- Den stabile forretningsmæssige udvikling fortsætter med en god tilgang af både privatkunder og erhvervskunder, siger Lars Moesgaard i regnskabet.

Han forklarer, at resultatudviklingen i årets første ni måneder er påvirket af dels nedskrivninger primært knyttet til et enkelt erhvervsengagement dels af engangsindtægter i sammenligningsperioden sidste år.

- Den underliggende forretning udvikler sig godt. Vores forretningsvolumener øger, og udlån til privatkunder steg med 12 pct., særligt drevet af udlån til bolig. Der er desuden stor efterspørgsel på blandt andet kapitalforvaltning og private banking, siger direktøren om udviklingen hidtil i 2015.

sparekasse

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen