Berlingske Business

Halvdelen af Europas velhaver-rådgivere skal fyres

Halvdelen af Europas velhaver-rådgivere skal fyres - 1
Velhavende personers tillid til medarbejderne i bankernes private banking-afdelinger ligger på et meget lille sted. Foto:

En ny undersøgelse viser, at 45 procent af de bankrådgivere, som beskæftiger sig med velhavende kunder i de europæiske banker, skal fyres. Enten er der ikke brug for dem, eller også er de for dårlige rådgivere.

Europæiske banker vil fyre halvdelen af samtlige medarbejdere, der rådgiver velhavende kunder. Det viser en ny, international undersøgelse fra PricewaterhouseCoopers, som har spurgt 238 banker i 40 lande om fremtiden for deres såkaldte private banking-enheder, som typisk er navnet på afdelinger for velhavende kunder.

Undersøgelsen viser samtidig, at velhavende personers tillid til medarbejderne i bankernes private banking-afdelinger ligger på et meget lille sted. PricewaterhouseCoopers har spurgt et stort antal rige kunder i de 238 banker, om de stoler på deres rådgiver, og mere end halvdelen svarer, at deres primære kilde til finansiel rådgivning nu udgøres af deres egne analyseevner og uafhængig viden. De stoler med andre ord mere på dem selv end på bankernes højtlønnede medarbejdere.

»Det vidner om, at kunder med formuer er skeptiske over for kvaliteten af den rådgivning, de har modtaget fra rådgivere, som beskæftiger sig med velhavende kunder,« siger finansiel ekspert og partner i PricewaterhouseCoopers, Henrik Axelsen.

Han siger, at tiden, hvor kunder blindt stolede på gode råd fra deres bankrådgivere, er forbi. I virkeligheden er spørgsmålet, om der overhovedet har været tale om rådgivning:

»Vi kan se fra svarene i velhaversegmentet, at de efterspørger reel rådgivning frem for salg. De føler, at den mangelfulde rådgivning har kostet dem mange penge,« siger Henrik Axelsen.

Overraskende fyrringer
De kræver derfor, at bankernes velhaver-afdelinger fremover prioriterer gennemsigtighed:

»Kunderne vil have statistisk, matematisk gennemsigtighed. Æraen med bankhemmeligheder, hvor kunderne kun får oplyst et slutresultat af deres investering, er forbi. Nu vil de vide alt om risiko, integritet, økonomisk soliditet og formueforvalternes løn og bonusser. De kræver åbenhed og gennemsigtighed hele vejen igennem,« siger Henrik Axelsen.

At bankerne i Europa forventer at fyre 45 procent af rådgiverne, som beskæftiger sig med velhavende kunder, er ifølge PricewaterhouseCoopers-partneren et overraskende højt tal:

»Flere økonomer har påpeget, at vi måske er ved at være gennem krisen. Behovet for rådgivning burde derfor være til stede. Men måske skyldes det, at nogle af rådgiverne ganske enkelt har været for dårlige. Kvaliteten af rådgivningen ser ud til at have været så dårlig, at man er nødt til at rydde kraftigt op,« siger Henrik Axelsen.

Det underbygges af, at 53 procent af velhaver-kunderne stoler mere på egne analyseevner end rådgivernes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen