Berlingske Business

Gjensidige ramt af stor tilbagegang i Danmark

Den norske forsikringskoncern Gjensidige Forsikring skuffer med regnskabet for fjerde kvartal af 2016, som blandt andet er påvirket af tilbagegang i indtjeningen på de danske aktiviteter.

Samlet kom Gjensidige ud af fjerde kvartal med et resultat før skat på 1,31 mia. norske kr., hvilket var en tilbagegang fra 1,47 mia. norske kr. i samme kvartal året før. Det kom bag på analytikerne, der ifølge et estimat fra SME Direkt havde ventet en lille fremgang til 1,49 mia. norske kr.

Gjensidige er det femtestørste forsikringsselskab på det danske marked, mens det er klart størst på det norske marked, hvor selskabet blandt andet konkurrerer med danske Tryg.

I forretningsområdet Nordic, hvor 78 pct. af præmierne kan henføres til Danmark, måtte Gjensidige se forsikringsresultatet svinde ind til 20,4 mio. norske kr. fra 65,6 mio. norske kr. i fjerde kvartal sidste år.

For hele 2016 blev resultatet i den del, der også indeholder Sverige, halveret til 247,3 mio. norske kr. fra 509,1 mio. norske kr. - og det skyldes primært udviklingen i Danmark.

Nedturen kan nemlig tilskrives en stigning i erstatningerne i Danmark til 4,7 mia. norske kr. fra 3,9 mia. norske kr. Det svarer til en tabsandel på 80,1 pct. af præmieindtægterne mod 74,6 pct. i 2015.

- Den højere tabsandel skyldes flere storskader kombineret med en mindre favorable udvikling i skadesfrekvens i Danmark inden for erhvervsmotorforsikring, ejendomsforsikring og produktforsikring, skriver Gjensidige i regnskabet.

Aktien i Gjensidige falder på børsen i Oslo torsdag 6,2 pct. efter regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen