Berlingske Business

Frøsig advarer om en brændende bankplatform

kF
Karen Frøsig - Sydbank - Her fotograferet i bankens hovedsæde i Aabenraa, Foto:

Bankerne risikerer at miste op mod 40 pct. af omsætningen på 10 år grundet digitale rebeller. Sydbank varsler gennemgribende ændringer.

Jorden brænder under bankerne.

Digitale rebeller, der kan lave hurtigere og billigere løsninger, kan være den største trussel for bankernes fremtidige indtjeningsgrundlag, og det får Sydbanks direktør til at varsle gennemgribende ændringer.

»Vi er i gang med en relativ stor omkalfatring af, hvordan vi ser it. Vi skal være langt mere agile og tilpasse vores platforme til det, kunderne efterspørger. Der er altså en brændende platform, hvor banker skal være lige så dygtige som andre segmenter på den service, forbrugerne oplever gennem nye digitale muligheder,« siger adm. direktør i Sydbank, Karen Frøsig til Børsen.

11BUSPix2-Tonny-Thierry-And.jpg

At der er behov for digital oprustning, bekræfter en ny rapport fra det anerkendte konsulenthus McKinsey. Her fremgår det, at nye spillere de kommende ti år spiser 10-40 pct. af bankernes omsætning og 20-60 pct. af overskuddet.

Bankerne har derfor to valg. Enten kan de vælge at slås mod de digitale rebeller ved at anvende deres viden om kundedata, eller også kan de foretage en tilbagetrækning og fokusere på det, de er bedst til.

Jyske Bank

»Vinduet lukker i øjeblikket for at tage dette valg. Bankerne skal snart tage beslutningen - måske inden for tre år - eller også bliver den taget for dem,« skriver McKinsey.

Sydbank præsenterer ifølge Børsen sin nye digitale strategi i forbindelse med regnskabet sidst i oktober.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen