Berlingske Business

Fremtidens pensionsprodukt er en sort boks

pensionsboks_Business
Det er ifølge Økonomisk Ugebrev uigennemskueligt, hvordan pensionskasser investerer dine penge i nye produkter. Foto:

Over for Økonomisk Ugebrev sår eksperter alvorlig tvivl om pensi­onsselskabers reelle hensigter bag nye produkter.

Meget tyder på, at landets pensionsselskaber er godt på vej til at undergrave danskernes tillid til pensionsselskabernes nye markedsrenteprodukter, der skal være arvtager til de traditionelle, garanterede pensionsprodukter og sikre hele pensionsbranchens fremtid. Sagen handler om de nye livscyk­lusprodukter, der er solgt til flere hundredetusinde danskere.

Over for Økonomisk Ugebrev sår eksperter nu alvorlig tvivl om pensi­onsselskabers reelle hensigter bag de nye produkter, idet de ikke vil fortælle om indholdet i de bagvedliggende investe­ringer i pensionspuljerne.

End ikke de uafhængige rådgivere kan få indsigt i, hvad der reelt ligger af investeringsaktiver i produkterne. Samtidig findes der eksempler på kunder, som bliver mødt af en mur, hvis de gerne ville have oplyst, hvad deres pensionsopsparing blev investeret i.

»Hvis jeg som pensionsopsparer ikke kan se, hvad mine penge bliver investeret i, vil jeg løbe skrigende bort, hvis ikke min arbejdsgiver har tvunget mig til at være et sådant sted. Man ender med putte millioner i en sort boks, og man har ikke har en jordisk chance for at kontrollere, hvad det egentlig koster. Det er nemlig svært at have tillid til omkostningsbereg­ninger fra pensionsselskaber, som ingen kan efterkontrollere. Hverken én selv, kritiske journalister eller uvildige økonomer kan efterprøve det. Sløret giver pensionsselskabet mulighed for at stikke snablen langt ned i ens opsparing og suge løs,« siger direktør og partner Rune Wagenitz Sørensen i det uaf­hængige rådgivningsfirma Miranova, der rådgivere alminde­lige danskere om investering. 

Læs hele artiklen i Økonomisk Ugebrev nr. 38.

Tilmeld dig Økonomisk Ugebrevs gratis nyhedsmail her

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen