Berlingske Business

Fransk forsikringsselskab tjener flere penge end nogensinde før

FILES-FRANCE-INSURANCE-AXA-TOBACCO-HEALTH-POLITICS-LIFESTYLE
Det var en positiv overraskelse til investorerne, som Axa præsenterede sammen med deres årsregnskab. Foto:

Europas næststørste forsikringsselskab, franske Axa, har torsdag morgen offentliggjort regnskab for hele 2017, der viste en lille positiv overraskelse for aktionærerne målt på bundlinjen.

Selskabet landede et nettoresultat på 6,21 mia. euro mod de ventede 6,03 mia. euro ifølge Bloomberg.

»Axa leverede endnu et stærkt år med en stigning på 7 pct. i den underliggende indtjening per aktie og vores højeste nettoresultat nogensinde,« siger Thomas Burberl, der er administrerende direktør i Axa, i en pressemeddelelse.

Til gengæld skuffede omsætningen i forhold til analytikernes forventninger. Den landede på 98,5 mia. euro mod de ventede 102 mia. euro.

Det er især den amerikanske gren af forretningen, hvor Axa leverer sundhedsforsikringer, der er med til at trække selskabet op.

13BUSPix-syg-184322.jpg

»Sundhedsforsikringer var vores hurtigst voksende forretning sidste år, hvor omsætningen og indtjeningen steg med henholdsvis 6 pct. og 11 pct.,« forklarer Thomas Buberl.

Selskabet løfter sit udbytte med 9 pct. til 1,26 euro, hvilket er højere end de 1,24 euro, som analytikerne ifølge Bloomberg havde forventet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen