Berlingske Business

Fra vagthund til banklobbyist

Fravagthund tilbanklobbyist - 1
Ulrik Nødgaard skal løfte Finansrådet til et nyt niveau. Foto: Mathias Bojesen Foto:

45-årige Ulrik Nødgaard går fra at holde skarpt tilsyn med bankerne til at tale bankernes sag, når han skifter fra Finanstilsynet til brancheorganisationen Finansrådet.

Om Ulrik Nødgaard nu træder fra mørket og ud i lyset eller fra lyset ind i mørket, afhænger nok af øjnene, der ser. Under alle omstændigheder er det et opsigtsvækkende jobskifte, han foretager, når han efter seks år som direktør i Finanstilsynet om få måneder tiltræder som bankernes cheflobbyist i kraft af stillingen som direktør i Finansrådet.

Dermed smider han de grove arbejdshandsker, som han var iført, når han og tilsynet som bankernes pestilens kom på uventet besøg – ikke for at drikke kaffe, men for at gennemgå udlånsbøger og arbejdsgange og om nødvendigt uddele næser, bøder og påbud om store nedskrivninger. I stedet trækker han nu i de bløde fløjlshandsker, for fremover skal den 45-årige finansmand stryge bankdirektørerne med hårene og tale bankernes sag, når politikerne er på vej med diverse indgreb.

Respekteret vagthund skal samle finanssektoren - 1

Selv kalder han det naturligt, at han med sin mangeårige erfaring fra de finansielle myndigheder skifter til den anden side af bordet, og han peger i den forbindelse på, at der i Danmark er tradition for et godt samarbejde mellem myndighederne og sektoren. Hans finansielle forståelse og kompetence er da også uangribelig efter 19 år i samme »koncern«, som han selv siger om det statslige arbejde.

Således har han en fortid som topembedsmand i maskinrummet i Økonomiministeriet, hvor han efter en række forskellige poster sluttede af som finansdirektør med ansvar for blandt andet regulering af den finansielle sektor og rådgiver for ministeren på en række områder såsom økonomisk politik, skattepolitik og finanspolitik.

Få måneder efter at finanskrisen brød ud, blev Ulrik Nødgaard udnævnt som ny direktør i Finanstilsynet, og i den rolle har han uundgåeligt haft flere kontroverser med bankerne – og også politikerne for den sags skyld.

Efter år med et mere lempeligt Finanstilsyn tog Ulrik Nødgaard hårdt fat – også lidt for hårdt, hvis man spørger diverse direktører i de mindre pengeinstitutter. Den stramme linje fik siden de Konservatives erhvervsordfører, Brian Mikkelsen, til at sige, at tilsynet var den største vækstdræber i samfundet. Ifølge Brian Mikkelsenfordi det var tilsynets stramme greb om bankerne, der betød, at en række virksomheder måtte opgive at få finansieret nye projekter.

At Ulrik Nødgaard har formået at flytte Finanstilsynet så meget som organisation vil komme ham til gode, når han begynder i Finansrådet, siger han selv. Finansrådet står over for store udfordringer digitalt, kommercielt og regulatorisk, og derfor er det et nyt niveau, som Ulrik Nødgaard skal løfte Finansrådet til.

Valget af ny arbejdsgiver betyder, at Ulrik Nødgaard stopper dags dato hos Finanstilsynet, og for ikke at bære dagsfrisk viden med ind i sitnye virkehar han valgt en afkølingsperiode, som han kalder det, således at han først begynder 10. august i Finansrådet.

Det giver ham tid til at træne mere på cyklen, så han med gode venner kan bestige Alpe d’Huez til sommer, ligesom han får bedre tid til sommerens festivaler og koncerter med rockmusik, som er hans store lidenskab.

Mads Bryde Andersen, ny formand for Finanstilsynets bestyrelse.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen