Berlingske Business

Forsikringsselskaber tjener kassen på erhverv

Det har været en god forretning at sælge erhvervsforsikringer de seneste år. Det erkender forsikringsselskaberne, men aktieanalytiker spår, at det bliver sværere i fremtiden.

Danske virksomheder må finde sig i kun at få 10,7 milliarder kroner tilbage ud af de 15 milliarder kroner, de årligt betaler for at være forsikret. Det giver ifølge Finanstilsynet en erstatningsprocent på omkring 72 procent i 2008 – et fald på fem procentpoint i forhold til 2007.

Det får nu Dansk Erhvervs cheføkonom, Jens Brendstrup til at kræve, at prisen på erhvervsforsikringer skal sættes ned:

”Vi forventer, at præmierne sættes ned fra forsikringsselskabernes side i takt med, at erstatningsudbetalingerne bliver mindre og mindre,” siger Jens Brendstrup til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Virksomheder skal spare
Ellers må virksomhederne for at spare penge på forsikringsbudgettet forsøge at indhente tilbud fra andre selskaber end det, de måske har været tilknyttet i mange år:

”Der er behov for, at virksomhederne skærer ind til benet, og der vil også være brug for at se på marginalerne på forsikring,” siger Jens Brendstrup.

Danmarks største forsikringsselskab, TrygVesta, erkender, at erhvervsforsikringer har været en god forretning:

”Det har været en god forretning de sidste to år, men den slags forsikringer er om noget langsigtede. Der kan du være heldig og uheldig, for der kan være mange eller få skader på et år,” siger kommunikationsdirektør, Troels Rasmussen til Morgenavisen Jyllands-Posten.

Sydbanks aktieanalytiker Rune Majlund Dahl forventer, at det bliver sværere for forsikringsselskaberne at blive ved med at have så store overskud på erhvervsforsikringer fremover.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen