Berlingske Business

Forsikringskonkurrencen øges efter Gjensidige-opkøb

pix-gf

Tryg og Topdanmark får ekstra konkurrence fra norske Gjensidige, der har fordoblet sin markedsandel gennem opkøb.

Konkurrencen på forsikringsmarkedet for Tryg og Topdanmark intensiveres, efter at det norske forsikringsselskab Gjensidige i sidste uge opkøbte den danske distrubitør Mondux Assurance Agentur.

Det vurderer Thomas Eskildsen, senioranalytiker i Jyske Bank.

- Gjensidige har allerede en god forsikringsportefølje i Danmark, som hovedsageligt består af en stærk portefølje af ejendomsforsikringer på grund af opkøbet af Nykredit Forsikring i 2010, siger Thomas Eskildsen.

07INDRejseforsikring.jpg

rejse

Gjensidige kom ind på det danske marked i 2006 gennem købet af Fair Forsikring og Kommuneforsikring. Dengang var Gjensidiges markedsandel på 3 pct. I 2010 blev Nykredit Forsikring også en del af Gjensidige. Det køb har fordoblet markedsandelen for Gjensidige.

- Det er tydeligt, at Gjensidige virkelig vil forsøge at sælge flere forsikringer i Danmark. De har allerede en overrepræsentation på husforsikringer qua købet af Nykredit Forsikring, så vækstmulighederne ligger i motor-, sundhed- og ulykkesforsikringer, siger Thomas Eskildsen til Ritzau Finans.

Selvom Mondux er en lille spiller målt på finansiel styrke, vil det alligevel betyde noget for konkurrencen på det danske forsikringsmarked, vurderer Jyske Banks senioranalytiker.

- Vi forventer, at konkurrencen vil intensiveres af Gjensidiges opkøb af Mondux Assurance Agentur.

Mondox, der ifølge selskabets hjemmeside har 800.000 danske kunder, havde i 2013 en balance på 26 mio. kr. og et nettoresultat på 4,3 mio. kr.

Jyske Bank har en købsanbefaling af Tryg og "reducer" for Topdanmark. Kursmålet ligger henholdsvis på 704,5 kr. og 203,8 kr.

Tryg-aktien falder tirsdag eftermiddag 0,2 pct. til 707,5 kr., mens Topdanmark handles 0,5 pct. højere til 205,6 kr.

TIL BT - Bilvask til BT2

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen