Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Forsikring mod hackerangreb vinder indpas hos Lloyd’s

22BUSInga-Beale-adm-direkto.jpg
Forsikringsmarkedet Lloyd’s administrerende direktør, Inga Beale, har fokus på den immaterielle verden, hvor hackerangreb er en alvorlig trussel.

I takt med at virksomhederne bruger mere og mere teknologi og computerstyring, øges risikoen for hackerangreb. Forsikring mod cyberangreb er det næste store forsikringsmarked, siger topchefen i forsikrings­giganten Lloyd’s til Berlingske Business.

I løbet af få timer var de to banker lænset for millioner af dollar – uden den mindste udøvelse af vold eller trusler og uden fysiske tegn på indbrud. I stedet for pistoler og ansigtsmaskering var disse bankrøvere blot bevæbnet med en bærbar computer og internetadgang.

Ved at hacke sig ind i bankernes computersystemer, fjerne beløbsgrænsen på en række debitkort og danne nye pinkoder, havde bankrøverne fri adgang til at hæve penge i bankernes hæveautomater. På blot ti timer foretog dette globale netværk af kriminelle omkring 36.000 hævninger i hæveautomater i omkring 20 lande såsom USA, Japan, Rusland, Rumænien, Colombia og Sri Lanka og slap væk med 40 millioner dollar.

Det var i 2013, at de to mellemøstlige banker Rakbank fra De Forenede Arabiske Emirater samt Bank Muscat fra Oman blev udsat for dette hackerangreb. Et kup, der i høj grad udstiller de trusler, som enhver virksomhed, der benytter sig af teknologi, potentielt er udsat for.

Ifølge forsikringsgiganten Lloyd’s er cy-berangreb et stort samfundsproblem.

»Der har været beregninger, der siger, at omkostningerne til cyberangreb for den globale økonomi er 445 milliarder dollar på ét år. Men det er klart, at det er svært at verificere, fordi det inkluderer skade på omdømme og andre faktorer, som er svære at måle,« siger Inga Beale, topchef i Lloyd’s til Berlingske Business.

Især i USA har virksomhederne fået øjnene op for denne type risiko, og derfor er mange begyndt at forsikre sig mod cy-berangreb. Trenden spreder sig dog globalt, og i 2014 blev der betalt 2,5 milliarder dollar i forsikringspræmie for forsikringer mod cyberangreb.

»Vi ser en stigning i efterspørgslen på forsikring mod cyberrisici, dels fordi der har været en del højtprofilerede hændelser, som også nåede medierne. Men virksomhederne vil helst ikke have, at offentligheden hører om det, fordi det skader virksomhedens omdømme,« siger Inga Beale, der af samme grund ikke ønsker at komme med nogen konkrete eksempler selv.

Hun peger på, at en undersøgelse fra Storbritannien viser, at over 80 procent af de store virksomheder har haft et cyberbrud af en eller anden art. Det gælder alt fra tyveri af kundedata, sager som angrebet på de to mellemøstlige banker samt sager, hvor hackere har formået at overtage kontrollen med computersystemerne om bord på store skibe.

»Det rammer alle industrier, for alle bruger jo teknologi i dag. Alle har computere og handler globalt. Medmindre man udfører manuelt fysisk arbejde, er man i risikogruppen,« siger Inga Beale og tilføjer:

»Efter at det første malaysiske fly forsvandt sidste år, (Malaysia Airlines’ MH370 med 239 personer om bord forsvandt sporløst på vej fra Kuala Lumpur til Beijing 8. marts 2014, red.), har der været gisninger om; hvad nu, hvis nogen har formået at overtage kontrollen med flyet. Det ved vi ikke, men vi ved, at sådanne risici truer over det hele, og vi forsøger konstant at finde ud af, hvor disse risici kan komme fra, og hvilken indflydelse de kan have på virksomheder.«

At USA er langt fremme i arbejdet mod cyberangreb skyldes blandt andet, at myndighederne har stort fokus på problemstillingen.

»I USA er der sket det, at regeringen har krævet, at alle virksomheder skal registrere alle brud på sikkerhed, og derfor sætter det problemstillingen på dagsordenen hos samtlige bestyrelser i USA. Det har ingen andre lande indført endnu, så opmærksomheden om det er størst i USA,« siger Inga Beale.

I Storbritannien har regeringen dog også handlet ved at lancere et regeringsinitiativ, der skal hjælpe virksomheder med at udpege deres potentielle eksponeringer. Her har regeringen bedt virksomheder om at tilmelde sig og udfylde en tjekliste over, om virksomheden har husket at sikre sig.

Lloyd’s har 15 procent af markedet

»Det er det samme arbejde, vi laver med virksomheder. Vi gennemgår og sætter os ind i, hvordan deres IT-sikkerhed er sat op, hvor globale de er, og hvilke kundeinformationer de har liggende, hvis nu en hacker skulle bryde ind i systemet. Det handler jo meget om omdømme. Dér, hvor det begynder at ramme kunderne, er de rigtigt store risici for en virksomhed,« siger Inga Beale.

Ud over det forebyggende arbejde ligger der i Lloyd’s forsikringsdækning den klassiske betaling for fysiske skader, men selskabet hjælper også med krisehåndtering og problemstillingen om skade på omdømme, hvor Lloyd’s sætter virksomheden i kontakt med konsulenter og specialister.

»En stor del af det er ikke en konkret omkostning, men det er en immateriel omkostning. Nogle gange handler det om mere end blot at udbetale en sum penge i erstatning,« siger Lloyd’s-direktøren.

Hun vurderer, at Lloyd’s sidder på omkring 15 procent af markedet for forsikring mod cyberangreb, mens de fleste af de øvrige store, globale forsikringsselskaber også udbyder denne type forsikring. Inga Beale opfatter alligevel Lloyd’s som en first mover på dette område, ligesom Lloyd’s er kendt for at forsikre ting, der er svære at håndtere og værdisætte.

»Lloyd’s har altid været villig til at påtage sig risiko uden helt at vide fra begyndelsen, hvordan det skulle prissættes, og det har været en af vores styrker gennem tiderne. Vi er ikke bange for at tage en risiko, og når det så modner sig som forretningsområde, får man flere og flere data,« siger Inga Beale.

Hun håber, at der globalt set vil komme mere fokus på cyberrisici både fra myndighedernes side og fra virksomhedernes side, så samfundet i samarbejde kan beskytte sig mod cyberangrebene.

Indsamling af data

»Jeg mener ikke, at vi nødvendigvis behøver at offentliggøre navne på de virksomheder, som er blevet ramt af cyberangreb, men jeg mener, at det er vigtigt, at vi samler data og oplysninger. Sammen med den britiske regering arbejder vi på at samle data anonymt, så vi kan lave statistikker på, hvor mange af de skader, der forekommer, hvor store de er og så videre,« siger Inga Beale og tilføjer, at jo før man får øjnene op for cyberrisici desto bedre, da udviklingen går den vej.

»Vi bevæger os meget hurtigt ind i den immaterielle verden. Tidligere var det hele meget fysisk, for eksempel et jordskælv eller en orkan, der skabte fysiske skader. Nu fylder det immaterielle meget, det virtuelle, og det er den store udfordring lige nu,« siger Inga Beale.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen