Berlingske Business

Forbrugervagthund vil granske bankers gebyr for køb i udlandet

Jyske Bank hævede overskuddet en smule i 2017
Jyske Bank og Danske Bank er blandt de banker, der har gebyret op for køb i udlandet. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2018) Foto:

Det kan være i strid med betalingsloven, at fem danske banker har forhøjet valutatillæg med op til 50 procent.

København. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil undersøge, om fem store danske banker tager urimeligt høje og dermed ulovlige gebyrer fra kunder, som bruger deres betalingskort i udlandet.

Det sker, efter at bankerne sidste år satte det såkaldte valutatillæg op med op til 50 procent. Det skriver styrelsen i en pressemeddelelse.

- Den prisstigning, vi har set, betyder samlet set, at bankerne årligt har opkrævet op imod et trecifret millionbeløb ekstra om året fra kunder, som har brugt visa/dankort i udlandet. Det vil være helt lovligt, så længe gebyrerne ikke er urimeligt høje.

- Vi undersøger, om det er tilfældet, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Jakob Hald, i meddelelsen.

Valutatillæg er bankens gebyr for at veksle danske kroner til udenlandsk valuta, når en forbruger benytter sit betalingskort i udlandet eller i en udenlandsk netbutik.

I 2017 hævede fem større banker deres valutatillæg med 50 procent inden for Europa og med 33 procent uden for Europa.

- Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen vil nu undersøge, om de fem bankers forhøjelse af valutatillægget er i strid med betalingsloven, oplyser styrelsen.

Flere medier - herunder InsideBusines - kunne i 2017 beskrive, at blandt andet Jyske Bank og Danske Bank satte gebyret op. I de to banker gik det fra 1 procent til 1,5 procent for brug af kort i Europa. I resten af verden gik det fra 1,5 procent til 2 procent.

Senere fulgte Nordea, Handelsbanken og Sydbank trop med samme stigning.

Forbrugere, der shopper i udlandet, får på den måde en dårligere vekselkurs. Det kan senere betyde en ubehagelig overraskelse på kontoudtoget, fordi ens køb bliver dyrere end først beregnet.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen