Berlingske Business

Forbrugerrådet vil stille krav til dominerende Mobilepay

mobilePay
Danske Bank lancerede Mobilepay i 2013. Op mod 3,2 millioner mennesker bruger løsningen, når de overfører penge til hinanden eller betaler for varer i butikker. Arkivfoto. Foto:

Det kan ende med et monopol og højere priser for forbrugerne, hvis Mobilepay ender med helt at udradere konkurrenten Swipp.

Det vurderer seniorøkonom i Forbrugerrådet Tænk Troels Holmberg, efter at storbanken Nordea har valgt at forlade betalingssamarbejdet bag Swipp til fordel for Danske Banks løsning Mobilepay.

- Det er uheldigt set med konkurrencebriller. Det ville være godt med en stærk modspiller til Mobilepay, så priserne i fremtiden ikke får lov at løbe løbsk, siger Troels Holmberg.

Nord

- Det kan godt være, at vi i dag ikke betaler gebyrer for at bruge Mobilepay, men det kan vi komme til i fremtiden, siger Troels Holmberg.

Danske Bank lancerede Mobilepay i 2013. Op mod 3,2 millioner mennesker bruger løsningen, når de overfører penge til hinanden eller betaler for varer i butikker.

Swipp, der har 70 banker og pengeinstitutter i ryggen, har aldrig nået samme udbredelse.

Nets

Løsningen har op mod 900.000 brugere og er således lillebror til Mobilepay.

Danske Bank oplyser, at man regner med, at andre banker vil tilslutte sig Mobilepay efter Nordeas beslutning.

Hvis det sker, kan det ifølge Troels Holmberg være begyndelsen til enden for Swipp.

Han mener, at myndighederne bør overveje at stille krav til Mobilepay.

lybecker

- Jeg synes, at man fra myndighedernes side bør overveje, hvordan man i fremtiden kan sikre et mobilbetalingsmarked, hvor der er priskonkurrence og valgmuligheder for forbrugere, siger Troels Holmberg.

- Man kan som samfund overveje at tage nogle skridt til at sikre, at de forskellige systemer kan tale sammen. Så man eksempelvis som bruger af Mobilepay kan overføre penge til en person, der bruger Swipp.

- Det kan man ikke i dag, og det svarer lidt til, at man kun kan tale i telefon med folk, der har samme telefonselskab, som man selv har, siger Troels Holmberg.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen