Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Forbrugerrådet vil have banker til at udtrykke sig klart

Det skal være lettere at forstå, hvad man skriver under, inden man forgælder sig. Det mener Forbrugerrådet Tænk, som fra mandag sætter fokus på uforståeligt sprog i lån og låneaftaler.

Når du sætter din signatur på et lån eller en låneaftale, er det sjældent på et dokument, der er skrevet i samme sprog, som hr. og fru Danmark taler.

Lånedokumenter er ofte skrevet i et tungt kancellisprog, som gør teksten mere end bare almindeligt svær at forstå. Det vil Forbrugerrådet Tænk nu sætte fokus på med kampagnen »Tænk, hvis det, der stod med småt stod med stort«, skriver de i en pressemeddelelse.

»Det er et kæmpestort problem, at så mange ikke forstår, hvad de skriver under på i banken eller realkreditinstituttet. Uanset, om der er tale om et lån til bolig, bil eller forbrug, er det store beslutninger, og det kan have alvorlige økonomiske konsekvenser, hvis man ikke forstår, hvad man skriver under på,« udtaler Anja Philip, formand for Forbrugerrådet Tænk, i en skriftlig kommentar.

Frugtavlere kræver forbud mod pesticidregn Et såret landbrug

»Derfor er det vigtigt, at banker og realkreditinstitutter ændrer i deres kommunikation og begynder at skrive til forbrugerne i et sprog, som almindelige mennesker taler,« uddyber hun.

I forbindelse med kampagnen har Forbrugerrådet Tænk lavet en undersøgelse, hvor kun omkring en femtedel svarer rigtigt på betydningen af tekststykker fra lånedokumenter, selvom størstedelen selv vurderer, at de har styr på forhold og vilkår om lån og låneaftaler.

Til eksempel har Forbrugerrådet Tænk vedlagt en formulering fra et lånedokument.

»Lånet er ydet på baggrund af inkonverterbare stående obligationer og kan derfor alene ekstraordinært indfries helt eller delvis ved til realkreditinstituttet at indlevere obligationer, svarende til obligationsrestgælden eller det delvise beløb hvormed lånet ønskes nedbragt i samme serie, årgang og rentefod som de, hvormed lånet er effektueret.«

Kvartalsregnskab fra Danske Bank

Tekstbiddens læsbarhed, det såkaldte lixtal, ligger på 83. Hvis en tekstbid har et lixtal over 55, defineres den som meget svær på niveau med lovtekster og akademisk faglitteratur.

Forbrugerrådet Tænks kampagne vil samtidig sætte fokus på urimelige aftalevilkår, oplyser de.

Mads Sixhøj

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen