Berlingske Business

Forbrugerråd kræver gebyrfrie skift for realkreditkunder

A a
Foto:

Det er under al kritik, at realkreditinstitutterne opkræver flere penge fra kunderne med henvisning til politiske krav om bedre polstring, mens de samtidig sender flere penge ned i bankernes kasser. Det siger Morten Bruun Pedersen, seniorøkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Han er rystet over en ny opgørelse fra Finanswatch. Den viser, at bankerne i 2015 hev 5,6 milliarder kroner ud af realkreditselskaberne. Det svarer til en stigning på 83 procent siden 2007. I samme periode er udlånene kun steget med 33 procent.

- Vi har skullet høre på historien om, at det er politikernes skyld, at vi skal have højere bidragssatser, fordi de stiller højere kapitalkrav. Men nu kan vi se, at pengene fosser ud af realkreditinstitutterne, siger Morten Bruun Pedersen.

Villa

- Så vi synes faktisk, at politikerne skulle benytte lejligheden til at få kigget godt og grundigt på de anbefalinger, som ekspertudvalget vedrørende realkredit er kommet med. Specielt anbefalingen om, at det skal være billigere at skifte realkreditinstitut, siger han.

I kølvandet på debatten om stigende bidragssatser, som blev startet med stigninger hos Nykredit/Totalkredit, blev der nedsat et ekspertudvalg.

Udvalget kom tidligere i september frem til otte anbefalinger. Herunder at boligejere skal slippe for gebyr, hvis de skifter selskab i forbindelse med prisstigninger. Netop den anbefaling har dog vakt modstand i branchen.

kim valentin

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) ville umiddelbart heller ikke sige hverken ja eller nej til netop den anbefaling. Men Forbrugerrådet Tænk opfordrer til, at politikerne træder i karakter.

- Der er simpelthen for lidt konkurrence på det her marked, og forbrugerne skal kunne komme ud af deres kontrakter, når priserne stiger. Det er der så rigeligt råd til, kan vi jo se med de udlodninger, der kommer til bankerne, siger Morten Bruun Pedersen.

Bred politisk aftale om ny planlov er på plads Rapport: Motorve

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen