Berlingske Business

Forbrugerråd: Forsikringsselskaber krænker kunderne

lars
»Det her er at gå over grænsen«, siger direktør i Forbrugerrådet Tænk, Lars Pram.

Der er brug for klare regler, så forsikringsselskaber ikke kan spore kunder via gps, mener Forbrugerrådet.

- Det her er at gå over grænsen.

Sådan siger direktør i Forbrugerrådet Tænk Lars Pram til Ritzau i forbindelse med, at forsikringsselskaber har sat gps-sporer på kunders biler.

Tirsdag: Forsikringsselskaber

- Jeg blev meget overrasket. Vi er meget imod forsikringssvindel. Det er ulovligt og strafbart, og det går ud over andre ærlige kunder. Men når det sagt, så skal der være meget klare regler på det her område.

- Det er dybt krænkende, hvis vi som forbrugere oplever at et have en gps på vores bil. Det betyder, at de kan følge med i, hvor vi har været. Det er meget stort indgreb i vores privatliv, siger han.

Hans Kristian Skibby

Forsikringsselskaber har i mindst tre tilfælde spioneret mod kunders biler i Danmark ved at spore dem med en gps-anordning, der blev sat fast på bilen, skriver Berlingske.

Formålet med overvågningen har været at spore, om kunden snød forsikringsselskabet, og metoden er godkendt af branchen selv.

Ifølge Forsikring og Pensions eget kodeks for undersøgelse af mistanke om forsikringssvindel fra april 2013, må selskaberne gerne bruge gps-sporing, så længe de ikke overtræder straffeloven ved at bevæge sig ind på privat område.

PADBORG forsikringsselskaber bruger sociale medier

Men det er ikke i orden, mener Forbrugerrådet Tænk, og som kunde bør du tage kontakt til dit forsikringsselskab for at høre, hvad deres praksis er.

- Tag kontakt til dit forsikringsselskab og hør om de også bruger den slags metoder. Det burde ikke være tilladt. Det bør være politiets opgave.

Hvad vil I som Forbrugerråd gøre?

- Vi opfordrer meget kraftigt branchen til at stoppe brugen af gps og vil have erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) og justitsminister Søren Pind (V) til at få lavet nogle klare regler på det her område.

- De skal skærpe bekendtgørelsen om, hvad god skik er for forsikringsselskaber. Der er brug for klarhed og for at få strammet op på det her område, siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen