Berlingske Business

Flertal vil bremse forsikringsselskabers GPS-overvågning

Hans Kristian Skibby
Foto:

Det skal være slut med, at forsikringsselskaber uden videre kan overvåge kunder ved hjælp af GPS-overvågning, lyder det fra DF, Socialdemokraterne og Alternativet.

Når forsikringsselskaber har mistanke om svindel, kan de benytte sig af GPS-overvågning, så længe de ikke går ind på privat grund.

Og det er sket tre gange ifølge et udkast til en rapport fra Finanstilsynet, der har gransket ni forsikringsselskaber i perioden 2010-2014.

Et selskab har blandt andet puttet en magnet med en GPS-enhed under en kundes bil for at klarlægge personens færden.

Tirsdag: Forsikringsselskaber

Men det er alt for vide beføjelser, selskaberne har, lyder det nu fra et flertal i Folketinget bestående af Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne og Alternativet.

Dansk Folkepartis erhvervsordfører, Hans Kristian Skibby (DF), foreslår, at det i fremtiden skal være en myndighed, der godkender overvågningen og giver tilladelse til at bruge GPS-overvågning.

»Jeg skal ikke forsvare svindel. Men overvågningen skal foregå på et grundlag, hvor politiet giver en tilladelse til, at man må gøre det. Der skal foregå en juridisk vurdering, så man ved, om det er okay. Det andet er ikke rimeligt,« siger han.

lars

Hans Kristian Skibby bakkes op af sin ordførerkollega i Alternativet Rasmus Nordqvist. Han mener, at det virker som alt for voldsom overvågning af private borgere. Politiet skal være indblandet, hvis ulvoligheder skal efterforskes, lyder det.

»Hvis man begår forsikringssvindel, og et selskab mistænker en kunde for det, så skal det gå gennem politiet. Der er rigeligt med overvågning i samfundet, som det er. Nu må ministeren kigge på det. Men det er helt klart, at det her skal der ikke være mulighed for,« siger Rasmus Nordqvist.

Også tidligere justitsminister Morten Bødskov (S), der er vikarierende erhvervsordfører, vil have reglerne ændret.
»Jeg kan simpelthen ikke forstå, at det her er lovligt. Og det mener vi ikke, at det skal være. At man som forsikringsselskab i skjul og uden at orientere den pågældende sætter GPS-udstyr på den pågældende. Derfor vil vi bede ministeren om en redegørelse for retstilstanden på dette område og opfordre ham til at få ændret det,« siger han.

PADBORG forsikringsselskaber bruger sociale medier

Erhvervsminister Troels Lund Poulsen (V) skriver i en mail til Berlingske, at han først for alvor kan kommentere rapporten, når den er færdig.
Han konstaterer dog, at forsikringsselskaber skal opføre sig »redeligt« og »loyalt«.

Tryg oplyser at have brugt sporingen, og Alm. Brand siger, at de har brugt GPS-sporing tidligere en enkelt gang, men ikke gør det længere.

Selskaberne Topdanmark, Codan og PFA Pension afviser metoden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen