Berlingske Business
17:29Velux-formand er årets bestyrelsesformand

Flere butikskæder presser nu MobilePay

mobilePay
Mobile Pay Foto:

Matas og McDonald’s opfordrer Danske Bank og Nets til at blive enige om en fælles betalingsløsning, som gør det lettere for både forbrugere og butikker.

Fra næste år kan det være slut med at betale med MobilePay i store dele af detailhandlen.

Blot inden for den seneste måned har landets to dagligvaregiganter, Coop og Dansk Supermarked, som til sammen har flere end 1.700 butikker, afvist at tage imod Danske Banks populære mobilbetalingsløsning i fremtiden, og flere butikskæder opfordrer nu Danske Bank og Nets, der ejer Dankortet, til at finde en løsning på en strid om, hvorvidt det mobile Dankort også skal integreres i MobilePay.

»Jeg er enig med Dansk Supermarked og Coop i, at det vil være bedst for den samlede detailhandel, at der findes en løsning på den strid, som verserer omkring understøttelsen af det mobile Dankort via Danske Banks MobilePay-bokse,« siger IT-direktør i Matas, Thomas Grane.

mobilePay

Også hos McDonald’s er man enig i, at »det vil være lettere operationelt for detailhandlen at have få og ensartede betalingsløsninger«.

»For os handler det først og fremmest om at gøre det så let og enkelt som muligt for den enkelte gæst at bruge vedkommendes foretrukne betalingsform,« siger McDonald’s danske pressechef, Pia Tobberup.

Den køligere stemning over for MobilePay er opstået som følge af, at Nets lancerer et mobilt Dankort i begyndelsen af næste år. Det mobile Dankort bliver generelt anset som fremtidens store betalingsmiddel, da kortet giver stort set alle danskere mulighed for at betale med Dankort via mobilen i stedet for det fysiske plastickort.

MobilePay

67 banker samt en masse store butikskæder har allerede meldt sig parate til at kunne modtage det Nets’ mobile Dankort, og Danske Bank har også meddelt, at de gerne vil have det mobile Dankort integreret med MobilePay, så MobilePay får langt større udbredelse i butikkerne end nu.

Men forhandlingerne mellem Danske Bank og Nets har gennem længere tid været i hårdknude, da parterne bl.a. ikke kan blive enige om, hvorvidt MobilePay-brugere vil skulle registrere sig med NemID eller ej for at kunne lægge fysiske Dankort ind på mobilen.

Hvis partnerne ikke kan nå til enighed, kan Danske Bank alternativt lade være med at integrere MobilePay i det mobile Dankort. Det vil dog betyde, at butikkerne skal have flere bokse stående i deres butikker som i dag, og det scenarie ønsker de færreste at fortsætte med, da det både er mere besværligt og dyrere for butikkerne.

dansk supermareked

Ekspert: Butikker vil forsøge at tage livet af MobilePay

Både Matas og McDonald’s oplyser, at de ikke har nogen aktuelle planer om at droppe MobilePay, men ifølge en ekspert er det blot et spørgsmål om tid, før butikskædernes tålmodighed til Danske Bank er opbrugt.

»Når detailhandlen ikke er mere entusiastisk end i øjeblikket, så skyldes det, at MobilePay aldrig har formået at slå igennem i butikkerne. Butikskæderne venter blot på, at det mobile Dankort slår igennem, før de vil forsøge at tage livet endeligt af MobilePay,« siger Henning N. Jensen, betalingsekspert og seniorpartner i konsulentfirmaet PlusCon.

Danske

Hos Danske Bank oplyser Mark Wraa-Hansen, chef for MobilePay, at banken stadig arbejder på at finde en løsning med Nets.

»Vi er fortsat i konstruktive forhandlinger med Nets om at skabe en aftale om åbne betalingsløsninger for danske erhvervsdrivende og forbrugere, som sikrer fortsat fri konkurrence mellem alle aktører på betalingsområdet. Omkring MobilePay som wallet for det digitale Dankort er der dog stadig forhold omkring brugervenlighed, som er afgørende for os at få løst, før en aftale kan falde på plads,« siger Mark Wraa-Hansen.

Jeppe Juul-Andersen, direktør hos Nets med ansvar for Dankortet, bekræfter, at parterne har en god og konstruktiv dialog.

»Jeg føler mig relativt komfortabel med, at vi nok skal få landet en konkret aftale i forhold til MobilePay og det mobile Dankort,« siger Jeppe Juul-Andersen.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen