Berlingske Business

Firmaer spejder efter bankpakke-effekt

Firmaer spejder efter bankpakke-effekt - 1
Foto:

Trods bankpakke II er det historisk svært for virksomheder at låne penge i banken.

Det er nu blevet historisk vanskeligt for danske virksomheder at låne penge i bankerne. Problemerne er værre på trods af, at starten har indført bankpakke II, der giver banker mulighed for at hente kapital med statsgaranti. Det viser en analyse fra Greens Analyseinstitut i dagbladet Børsen, og det kan tyde på, at behovet for endnu en bankpakke er steget i løbet af de seneste måneder.

Ifølge undersøgelsen - hvor 857 virksomheder med en omsætning på over 50 mio. kr. har deltaget - mener 44 pct. af de adspurgte, at det er blevet sværere at få bankerne til at låne til nye projekter og opkøb. Tallet er steget fra 38 pct. for en måned siden, hvor det har ligget i nogle måneder.

»Det er et overraskende højt tal, og det hænger sandsynligvis sammen med, at virksomhederne har haft lange aftaler med bankerne, og at flere af selskaberne først i andet kvartal har haft behov for bankerne. Det er et bekymrende højt tal og alvorligt, at så mange virksomheder mener det,« siger Jan Rose Skaksen, der er professor ved Økonomisk Institut på Handelshøjskolen i København.

Han mener, at tiden nu kan være moden til at hjælpe virksomhederne via en ny bankpakke, der kan forbedre mulighederne for, at virksomhederne ikke skal gå forgæves for at få lån i bankerne.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen