Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Finsk bankmand skal gøre Nordea til vinderbanken

Nordea
Den kommende koncernchef Casper von Kokull (tv.) bliver suppleret af Torsten Hagen Jørgensen som vicekoncernchef. PR-foto.

Finske Casper von Koskull bliver ny topchef i Nordea, hvor han skal eksekvere den lagte strategi og via nye digitale produkter banke de skandinaviske konkurrenter. Med sig på sidelinjen får han danske Torsten Hagen Jørgensen, der skal styre maskinrummet.

Det bliver ikke blot én, men to mand, der skal stå i spidsen for storbanken Nordea fremover, efter at banken tirsdag annoncerede, at Christian Clausen stopper pr. 1. november i år.

Helt i spidsen kommer finske Casper von Koskull, der i dag er chef for Nordeas Wholesale Banking, dvs. de største erhvervskunder og institutionelle kunder, ligesom han er medlem af koncernledelsen i Nordea. For første gang udnævner Nordea samtidig en vicekoncernchef, der også bliver operativ chef (COO). Det er den nuværende økonomidirektør, danske Torsten Hagen Jørgensen, som får tildelt den post.

Strukturen kender man fra de store amerikanske banker, hvor koncernchefen styrer kundesiden og kapitalmarkedet, mens vicekoncernchefen sidder i motorrummet og styrer driften og den tekniske del af butikken. Den nye koncernchef fortæller, at han glæder sig til opgaven.

»Det er meget nyt for mig, men det er utrolig spændende, og jeg går til opgaven med stor ydmyghed. Det er en stor udfordring, og den ser jeg frem til sammen med fantastiske kolleger og en god organisation,« siger Casper von Koskull, der fik jobbet tilbudt i juli.

 

Landskamp i ledelsen

Berlingske Business kunne måneden inden fortælle, at formand Björn Wahlroos havde hyret headhunter-bureauet Egon Zehnder til at finde Christian Clausens afløser.

Jens

Christian Clausen orienterede selv Björn Wahlroos i februar om, at han ønskede at stoppe som koncernchef i løbet af et års tid, når timingen var rigtig, og ifølge Berlingskes oplysninger har offentliggørelsen af, at banken ledte efter en ny topchef, fremskyndet processen. Det bakkes op af, at Nordea endnu ikke har afløsere klar til Casper von Koskull og Torsten Hagen Jørgensens nuværende stillinger.

Da Nordea er en fusionsbank mellem fire banker fra henholdsvis Sverige, Danmark, Norge og Finland, har det betydet, at der gennem tiden flere gange har været tale om en form for landskamp i koncernledelsen. Hidtil har Danmark været stærkt repræsenteret med tre danskere i koncernledelsen, men nu vælger den finske formand Björn Wahlroos altså en finsk topchef. Björn Wahlroos går dog ikke op i nationalitet, siger han.

»Der er mange, der siger, at Nordea er for dansk, så dét, at vi nu ansætter Torsten som COO vil måske føje mere til de rygter. Men for det første så ja, Casper har et finsk pas, men han taler svensk. For det andet har han vist ikke været professionel aktiv i Finland i vist nok omkring 25 år, hvor han har været i London, så om noget er Casper en international bankmand,« siger Björn Wahlroos og tilføjer:

»Jeg er bedøvende ligeglad med folks nationaliteter, jeg vil have gode folk. Det er lige meget, hvor de kommer fra. Jeg vil bare have dem til at være dygtige og arbejde godt sammen.«

12BUSCASPER-VON-KOSKULL.jpg

Han fortæller samtidig, at Casper von Koskulls største opgave bliver at eksekvere på den lagte strategi, hvor banken skal simplificeres, en ny IT-platform skal integreres og så skal bankens overholdelse af regler, kaldet compliance, forbedres.

Ny kæmpe ændret agenda

Nordea har haft et par slåskampe med det svenske finanstilsyn, der har givet banken store millionbøder. Björn Wahlroos erkender problemet, der ifølge ham vil ramme hele sektoren.

»Det er et stort problem og en stor udfordring for os alle sammen. Det faktum, at Nordea er den første til at få de her store bøder i Skandinavien, skyldes, at vi er den største og mest internationale bank af de skandinaviske banker. Andre banker har også fået bøder af det svenske finanstilsyn, og jeg er tror desværre, at der vil komme flere,« siger han og uddyber:

»Det er en kæmpe ændret agenda, som de svenske myndigheder lægger på vores bord. De siger reelt til os, at det er vores ansvar, at ingen nogensinde på noget som helst sted udfører en betaling, der ikke er fuldstændig legal. Det er altså virkelig svært at leve op til, men vi lægger en masse ressourcer i det.«

clausen billede1

Formanden gør det samtidig klart, at digitalisering bliver bankernes store opgave, og her er Nordea i øjeblikket bagud.

»Det er klart, at der er nogle konkurrenter, som i øjeblikket har et digitalt udbud, der er bedre end vores. Men vi har en agenda om at komme i topklasse på det område i løbet af et halvandet års tid,« siger Björn Wahlroos, der betegner evnen til at blive god til digitale løsninger som helt afgørende i konkurrencen med de øvrige banker.

»Det bliver en verden, hvor den bank, der er bedst til at frembringe nye produkter og services gennem digitale brugerflader såsom en iPad, vil blive vinderen. Og det er klart den største udfordring. At gøre det på en måde, som vores kunder elsker, det er, hvad vi vil gøre.«

Et kanonstærkt team

Den afgående topchef, Christian Clausen, er overbevist om, at det nye lederteam vil bestå opgaven.

»Casper er fantastisk forretningsorienteret og kundeorienteret og meget stærk på værdier, ledelse, teamwork og motivation. Torsten er en meget dygtig leder på de samme punkter, men samtidig operativ utrolig stærk. Tilsammen står de kanonstærkt, må man sige, så det er et godt valg,« siger Christian Clausen.

CASPER VON KOSKULL

Christian Clausen blev også rost af formand Björn Wahlroos, der mandag takkede ham for hans »uvurderlige bidrag til at gøre Nordea til en stor, succesrig international bank«, ligesom formanden kaldte Christian Clausens lederskab, kundefokus og internationale udsyn for »enestående i banksektoren«.

Også Bjørn Schwarz, aktieanalysechef i Sydbank, mener, at den afgående direktør har grund til at være tilfreds med sig selv.

»Christian Clausen har styret godt gennem finanskrisen. Det var en svær periode med ganske få ridser i lakken i forhold til konkurrenterne. Banken har været god til at skabe et godt afkast til aktionærerne i de år, han har været ved rorpinden. Når det er sagt, har Nordea haft udfordringer på IT-systemet, der har trængt til en opdatering,« siger Bjørn Schwarz.

07BUSWahlroos.jpg

En gennemgang af værdiskabelsen i en række nordiske banker målt på børsværdi korrigeret for udbyttebetalinger fra Berlingske Research siden Christian Clausens tiltrædelse 16. april 2007 viser, at Handelsbanken efterfulgt af norske DNB har klaret sig bedst.

Først derefter kommer Nordea, der siden Christian Clausens tiltrædelse har skabt værdi for 132 milliarder kroner, når bankens betydelige udbyttebetalinger bliver regnet med.

Den danske banksektors stolthed, Danske Bank, har derimod ikke engang leveret et plus siden 16. april 2007, fordi banken lå så skævt og fik store klø, da finanskrisen rullede ud i verden.

I den sammenligning har Nordea altså klaret sig langt bedre under Clausen, men uden at være nordisk mester.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen