Berlingske Business

Finanstilsynets krav koster kassen i banker

Bankerne retter hård kritik mod Finanstilsynets nye krav til bestyrelserne i bankerne.

Det skriver Børsen. Reglerne har til formål at øge kompetencerne blandt bestyrelsesmedlemmer og dermed kvaliteten af opsynet med bankerne for at forhindre bankskandaler som dem, der fulgte i kølvandet efter finanskrisen. Bankerne mener dog, at de nye krav vil koste bankerne for meget i bestyrelseslønninger.

- Det her bliver en hård tur for pengeinstitutsektoren. Der er ikke så mange, der har disse hårde kompetencer. Og de der har dem, gider ikke sidde i en bankbestyrelse for et honorar på 50.000 kr om året og holde et bestyrelsesmøde en gang om måneden. De vil kræve 400.000 kr. for at byde ind med disse kompetencer, udtaler Søren Bergenser, advokat og rådgiver for flere af de berørte pengeinstitutter, til dagbladet Børsen.

De seneste dage har en række bestyrelser i danske pengeinstitutter fået besked fra Finanstilsynet om, at de ikke lever op til de nye kompetencekrav og derfor skal sikre, at de blandt andet har mindst et medlem af bestyrelsen, der har deltaget i den daglige ledelse af en anden relevant finansiel virksomhed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen