Berlingske Business

Finanstilsynet ser danske banker skrue ned for udbytterne

Lokale Pengeinstitutter
Arkivfoto. Jesper Berg, direktør for Finanstilsynet. (Foto: Henning Bagger/Scanpix 2016) Foto:

Den danske banksektor kan i år stå over for at skulle sænke udbyttebetalingen til aktionærerne, hvis de skal leve op til fremtidens kapitalkrav, vurderer Finanstilsynet ifølge Børsen.

Finanstilsynets direktør, Jesper Berg, påpeger, at bankerne skal have så meget kapital indenbords, at de kan klare hård økonomisk modvind.

Samtidig skal bankernes kapitalplaner også tage hensyn til andre forhold, såsom at højere økonomisk vækst i samfundet fører til øget kreditgivning, og at der er kommet nye kapitalkrav fra den såkaldte Basel-komité.

»Konsekvenserne for et konkret kreditinstituts udlodninger vil selvfølgelig også afhænge af instituttets situation i relation til blandt andet kapitaloverdækning og forventet indtjening, men de førnævnte generelle faktorer må forventes at presse udlodningerne ned for det gennemsnitlige institut,« siger Jesper Berg i et skriftligt svar til Børsen.

Pengesedler og mønter i plastic sparegris.

Ud over Basel-komitéen kan nye krav fra Finanstilsynet - de såkaldte NEP-krav - ramme særligt mindre og mellemstore banker.

Derudover risikerer banksektoren også at skulle gemme mere kapital på kistebunden, hvis regeringen følger en nylig anbefaling fra Det Systemiske Risikoråd, der har opfordret bankerne til at hensætte flere penge til krisetider.

I 2016 sendte ti af de største danske banker ifølge Børsen 31 mia. kr. tilbage til aktionærerne i form af udbytter plus eventuelle aktietilbagekøbsprogrammer.

Jens Chr. Hansen bylinefoto byline

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen