Berlingske Business

Finanstilsynet kræver bedre styr på kunders følsomme data

Finanstilsynet, Logoer - 20170

Pensions- og forsikringsselskaber skal til eksamen hos Finanstilsynet om personfølsomme kundedata.

Der skal være fuldstændig styr på de følsomme data, som landets forsikrings- og pensionsselskaber ligger inde med om deres kunder.

Det kræver Finanstilsynet, der nu - efter at være stødt på flere eksempler på problematiske forhold - løfter pegefingeren over for de to brancher.

Det skriver Jyllands-Postens erhvervsmedie, Finans.

pix-Databeskyttelse

Tilsynet kræver, at hvert selskabs bestyrelse senest til sommer udførligt redegør for håndteringen af personfølsomme data, så kunderne ikke behøver at frygte misbrug.

»Selskaberne kommer mere og mere i besiddelse af personfølsomme data. Man skal som selskab overveje, om det sker inden for lovens rammer,« siger Jan Parner, vicedirektør i Finanstilsynet, til Finans.

Tilsynet har endnu ikke et samlet overblik over, hvor store problemerne er med mangelfuld håndtering af personfølsomme oplysninger.

Men skandalen om Se og Hør og Nets er et eksempel på, hvor galt det kan gå. Her lækkede en it-specialist personfølsomme data om kendte fra Nets til ugebladet.

06BUSEU-APPLETAX-AVOIDANCE-.jpg

Ifølge en ekspert er finanssektoren særligt udfordret.

»Det specielle for den finansielle sektor er, at man har en meget stor mængde følsomme personoplysninger. Jo flere man har, jo større risiko er der for, at noget går galt,« siger Peter Blume, professor og dr.jur. på Københavns Universitet, til Finans.

Lars Ellehave-Andersen, der er direktør hos Danica Pension, kalder databeskyttelse for selskabets vigtigste opgave.

»Vi har hele tiden øje på, om nogen forsøger at tilrane sig data, som de ikke har adgang til,« siger han.

Billede

Uden at ville gå i konkrete detaljer peger han på to nøgler til, at selskabets dør til kundernes data forbliver lukket.

»Vi har en meget stærk kultur om at behandle personfølsom data,« siger direktøren.

Derudover fører pensionsselskabet kontrol med, hvilke medarbejdere der ser hvilke oplysninger.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen