Berlingske Business

Finanstilsyn nedtoner blå-stempling

capi
Capinordic's hovedsæde i Tuborg havn. Foto:

Fine karakterer til Capinordic-lån kan ikke tolkes som positiv vurdering af bankledelsen

Hvis den tidligere ledelse i Capinordic Bank troede, at Finanstilsynets flotte karakterer til bankens udlånsportefølje i 2007 kan redde dem fra millionerstatning, må de tro om igen. Tilsynets fine karakterer siger ikke noget om bankledelsens ansvarlighed, sagde Finansiel Stabilitets topadvokat Carsten Fode i Østre Landsret tirsdag.

Carsten Fode gik på gårsdagens retsmøde i kødet på ét af Capinordic-ledelsens bedste argumenter for, at alt var, som det skulle være i den lille rigmandsbank. Som Berlingske beskrev i Søndags Business, gav Finanstilsynet topkarakterer til 77 pct. af bankens udlånskunder i 2007. Disse udlån fik enten karakteren »utvivlsomt god bonitet« eller »normal bonitet«.

27BUSLasse-Lindblad.jpg

»Boniteten i kreditporteføljen må generelt betegnes som god. Dette fremgår af tilsynets samlede karakterfordeling …« skrev Finanstilsynet i juni 2007 i et internt notat.

Men hvis udlånskunderne var så solide dengang, hvorfor står bankledelsen så i dag anklaget for uforsvarlig bankdrift?

»Finanstilsynets bedømmelse af Capi-nordic Banks engagementer ligger langt fra den fordømmelse, som Finansiel Stabilitets advokater fremfører under retssagen,« sagde en af bankens stiftere, tidligere bestyrelsesmedlem Lasse Lindblad til Berlingske Business Søndag.

Men sådan kan man slet ikke udlægge tingene, forklarede Carsten Fode i Østre Landsret i går. Han henviste til, at Finanstilsynet havde meddelt retten, at tilsynets karaktergivning til Capinordic Banks udlånskunder ikke er udtryk for nogen vurdering af, om ledelsen har handlet ansvarspådragende.

20BUSCapinordic-Hovedsaede.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen