Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Finanstilsyn dumper ny krisedetektor

Fin
Finanstilsynet dumper en ny opsigtsvækkende krisedetektor udviklet af lektor Johannes Raaballe fra Aarhus Universitet. Foto:

Et nyt værktøj skal forhindre de danske myndigheder i at blive taget på sengen, når en finanskrise pludselig rumler. Det nuværende alarmsystem er dog tilstrækkeligt, mener Finanstilsynet.

De danske myndigheder er allerede fuldt ud i stand til at spotte fremtidige finanskriser i dag med de nuværende værktøjer. Sådan lyder reaktionen fra Finanstilsynet, der dumper en ny opsigtsvækkende krisedetektor udviklet af lektor Johannes Raaballe fra Aarhus Universitet.

»Det er aktiemarkedets udvikling og kursudsving, der driver denne indikator. Ulempen ved aktiebaserede indikatorer er, at de tit slår ud for mange gange. En amerikansk økonom har sagt, at aktiemarkedet har forudset ni ud af de sidste fem recessioner. Det betyder ikke, at det ikke er nyttigt at bruge markedsbaserede indikatorer, og det gør vi også i vores tilsyn med bankerne, men de kan ikke stå alene,« siger Anders Balling, der er kontorchef i Finanstilsynet.

14BUS20160413-180856-3-1834.jpg

I et forsøg på at forhindre nye bankkriser er der siden krisen blevet indført en række nye initiativer. Blandt andet er der blevet indført en såkaldt tilsynsdiamant, der består af en række pejlemærker, der skal begrænse bankernes risikotagning. Anders Balling mener derfor, at det nuværende varslings­system er »væsentligt bedre end før krisen«.

»Der er netop blevet gjort meget for at kunne gribe tidligere ind. Tilsynsdiamanten, hvor man blandt andet kigger på ejendomseksponeringer og på hvor mange store engagementer bankerne har, er en rigtigt god tidlig indikator. Det kan man for eksempel se i rapporten fra Rangvid-udvalget, der så på, hvad der kendetegnede de banker, som gik ned. Det kendetegnede netop, at de slog ud på nogle af de ting, som vi har udkrystalliseret i vores tilsynsdiamant,« siger han.

Banker bør være tilbageholdende

Hvad siger I til kritikken af, at jeres værktøjer til at opdage den seneste krise ikke virkede, og at I fortsat holder fast i det gamle overvågningssystem?

»Der er sket en stor udvikling siden finanskrisen både i de indikatorer, man ser på, men også i de muligheder, tilsynet har fået for at gribe tidligt ind i forhold til bankerne. Der har vi fået nogle muligheder, vi ikke havde før krisen,« siger Anders Balling.

det engelske flag

Af bankernes seneste regnskaber fremgår det, at flere af landets største banker udloddede et rekordstort udbytte samt aktietilbagekøb efter stribevis af gode regnskaber. Det skete til trods for, at Finanstilsynets direktør, Jesper Berg, allerede i november 2015 advarede om, at bankernes gaveregn var ude af kontrol. Finanstilsynet fastholder stadig i dag, at bankerne bør være mere tilbageholdende.

»Vi har helt samme synspunkt, som vi tidligere har gjort klart. Lige nu har vi en situation, hvor udlånsudviklingen er lidt faldende, men der skal ikke ret meget udlånsvækst til, før bankerne får brug for den kapital. Vi ser ikke grundlag for at lægge sig på et permanent højt udbytteniveau,« siger Anders Balling.

Udvalget

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V) ønsker ikke at kommentere undersøgelsen, men henviser til Finanstilsynet.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen