Berlingske Business

Finansrådet: Der skal sættes prop i antallet af nye krav

Billede
Det er på tide at få sat en stopper for antallet af nye krav til finanssektoren, mener Finansrådets direktør, Ulrik Nødgaard. Foto:

Det er på tide at få sat en stopper for antallet af nye krav til finanssektoren, mener Finansrådets direktør, Ulrik Nødgaard.

Derfor er han glad for, at den nye erhvervsminister, Brian Mikkelsen (K), siger, at det er på tide at slække på kravene til bankerne og i stedet give dem bedre arbejdsbetingelser. Ministeren påpeger i forbindelse med Finansrådets årsmøde mandag, at "mobningen af den finansielle sektor må stoppe".

- Vi har oplevet en situation, hvor skruen hele tiden bliver strammet. Og det kan man kalde mange ting, men det er i hvert fald noget, der er byrdefuldt og omkostningsfuldt. I sidste ende betyder det også, at vores priser bliver dyrere, i forhold til hvad vi kan tilbyde lån til, siger direktør Ulrik Nødgaard.

Billede

Han fastslår, at det er nye regler - og ikke de krav, der kom efter finanskrisen - som Finansrådet ønsker at begrænse.

- Vi er sådan set enige i, at der skulle ryddes op efter finanskrisen, og at kapitalkravene skulle styrkes. Det, der sker nu, er, at der nærmest kvartal for kvartal kommer nye krav oven i.

- Vores ambition er først og fremmest at få sat en prop i nye krav. Det er det, der er vigtigt for os. Vi har ikke nogen stor diskussion om, at vi skal rulle tingene tilbage til nullerne, siger Finansrådets direktør til Ritzau Finans.

Billede

Han glæder sig også over, at der vil blive kigget på arbejdsbyrden i forbindelse med reguleringerne, da mange banker bruger mange ressourcer på at indberette til myndighederne.

Finansrådets årsmøde mandag var det sidste af sin slags. Fremover bliver Finansrådet slået sammen med Realkreditrådet i Finansdanmark.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen