Berlingske Business

Finansielle instrumenter sendte Nykredit i minus

nykredit domicil
Foto:

Årets 3. kvartal blev sort for Nykredit, der gik fra et overskud på 35 mio. kr. i 3. kvartal sidste år til et underskud i år på en halv milliard kr. Koncernen har brændt sig på finansielle instrumenter - såkaldte derivater.

Tredje kvartal endte for Nykredit med et underskud på 492 mio. kr. før skat mod et overskud på 478 mio. kr. i 2. kvartal 2013 og 99 mio. kr. i 1. kvartal 2013. Koncernen angiver selv et fald i værdien af finansielle instrumenter, såkaldte derivater, som årsagen.

"Sammenlignet med resultatet i 3. kvartal 2012, der udgjorde 35 mio. kr., viste udviklingen i 3. kvartal 2013 et fald på 527 mio. kr., der primært var en effekt af negative værdireguleringer af derivater, svarende til 541 mio. kr.," skriver Nykredit i regnskabet.

Samlet set har derivaterne i forhold til det foregående kvartal kostet Nykredit en øget udgift på 658 mio. kr., mens nedskrivninger steg med 214 mio. kr. Og det er andelsboliger, der har kostet koncernen dyrt.

Til BM Peter Engberg


"Stigningen i nedskrivninger var blandt andet en effekt af øgede gruppevise nedskrivninger vedrørende andelsbolig-foreninger. Som tidligere omtalt skal udviklingen fortrinsvis ses i lyset af en mere forsigtig værdiansættelse i forlængelse af Finanstilsynets inspektion," skriver koncernen.

I forhold til årets 2. kvartal faldt basisindtægterne fra forretningsdriften med 149 mio. kr. til 747 mio. kr. - et fald, der stammer blandt andet fra Nykredit Markets, mens indtjeningen i Retail og Nykredit Asset Management var stort set uændret.

Nykredit noterer fremgang på 61 procent


For årets første ni måneder er basisindtægterne fra forretningsdriften 2,4 mia. kr. mod 2,6 mia. kr. i den tilsvarende periode i fjor.

Resultatet før skat faldt fra 337 mio. kr. til 85 mio. kr. i de ni måneder i forhold til sidste år, men koncernen er vokset lidt, så balancen nu udgør 248 mia. kr. mod 241 mia. kr. ved udgangen af 2012.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen