Berlingske Business

Finansbossen med den tvivlsomme arv

10BUSMichael-Rasmussen.jpg
Michael Rasmussen har arvet en række ubehagelige sager i Nykredit. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt

Nykredits topchef, Michael Rasmussen, fører i øjeblikket koncernen gennem en periode med udfordringer, hvis udfald vil afgøre Nykredits fremtid.

Det har vist sig at være en tvivlsom arv, som Nykredit-topchef Michael Rasmussen for godt to år siden overtog fra den daværende Nykredit-topchef Peter Engberg. Således står 50-årige Michael Rasmussen nu med en række opgør med fortidens synder.

Blandt dem er de meget omtalte swap-sager, hvor kunder anklager Nykredit for manglende rådgivning og i et enkelt tilfælde endda bedrageri. Udfaldet af sagerne er endnu uklare, men Nykredits samlede swap-portefølje lyder på svimlende 16,9 mia. kr., hvoraf Nykredit har nedskrevet godt fem mia. kr., så der er meget på spil for Michael Rasmussen og Nykredit.

10BUSAlbert-kristensen.jpg

Den truende regning ligger i koncernens bankdel, Nykredit Bank, der er bygget på det daværende Forstædernes Bank, som forhenværende Nykredit-topchef Peter Engberg underskrev købsaftalen på nærmest samme dag, som finanskrisen for alvor brød løs. Af samme grund har bank­arven været en klods om benet på Michael Rasmussen i Nykredit, og så sent som i sidste uge måtte koncernen nedskrive goodwill vedrørende købet af Forstædernes Bank på 852 mio. kr.

Det var næppe udfordringer af denne type, han søgte, da han sagde ja til jobbet for omkring to et halvt år siden. Ikke desto mindre understregede han på daværende tidspunkt, at han havde et ønske om at sidde for bordenden med det ultimative ansvar.

nykredit

Med mandat til at forandre

Der skulle da også et særligt tilbud til for at lokke manden væk fra Nordens største bank, Nordea, hvor han havde tilbragt hele sin professionelle bankkarriere, og hvor han var omtalt som en af kandidaterne til på sigt at overtage posten som topchef.

Da han skiftede til Nykredit, var det med et forandringsmandat til at gøre Nykredit mere kundeorienteret, mere effektiv og mere digital.

Kilder beskriver Michael Rasmussen som en meget kompetent bankmand, men også som en der nærmest overtænker og tøver en smule ved de helt store beslutninger. Det sås eksempelvis, da han efter få måneder i Nykredit lukkede et IT-projekt, der havde kostet et stort trecifret millionbeløb at udvikle. Den endelige beslutning skete dog først, da han havde fået konsulentfirmaet McKinsey samt revisions- og rådgivningsfirmaet Deloittes ord for, at det var det rigtige at gøre.

Ikke desto mindre har han sat gang i en større effektiviseringsstrategi, der betyder markant færre omkostninger og mennesker i Nykredit. Han står også bag strategien »winning the double«, hvor Nykredit skal lykkes med den svære balancegang både at komme nærmere på pengeinstitutterne i Totalkredit-samarbejdet og samtidig kapre flere kunder til Nykredit Bank – blandt andet fra selvsamme pengeinstitutter.

Nykredit

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen