Berlingske Business

Fem skarpe til Alm. Brands direktør

17BUSSoeren-Boe-Mortensen-5.jpg
Søren Boe Mortensen topchef i Almindelig Brand

- Hvad er de største trusler mod Alm. Brand?

- Hvad er de største trusler mod Alm. Brand?

»Hvis vi kigger på hele det finansielle marked, er konkurrencesituationen skærpet. Presset på forsikringsmarkedet er blevet større, fordi konkurrencen er stigende. Ligeledes bliver pensionsopsparing presset, fordi skattefradraget bliver mindre, og der kommer alternative opsparingsformer. Den hjemlige konkurrence kan vi nok klare, men den største udfordring kommer fra nye aktører, som ikke før er set på markedet. Det bliver udfordringen for sektoren som helhed.«

- Hvordan bliver væksten på jeres vigtigste område forsikring fremover?

»Priserne er på vej ned især på biler. Det er ikke nyt, at der er uro og et skærpet konkurrencebillede. Vi har haft gode år, og det betyder også, at når konkurrencen kommer, sker der virkelig noget. Vi regner med nulvækst i forsikring nu.«

17BUSSoeren-Boe-Mortensen-x.jpg

- Virker tanken om det finansielle supermarked overhovedet?

»Ja, det mener jeg. Beviset er, at vi kan skabe vækst i banken og på den måde opnå en tilfredsstillende egenkapitalforrentning.«

- I risikerer vel at blive købt op og splittet ad af finans­hajer, hvis banken presser børsværdien ned?

»Jo, men det er mindre sandsynligt, at det kan lykkes med vores ejerstruktur.«

- Er der en udløbsmodel på den forretningsstruktur med fonden som bestemmende aktionær og beskytter?

»Nej, vi er langsigtede. Det er mere et spørgsmål om kort og langt sigt, vi har en rimelig fornuftig størrelse i forhold til markedet. Og det er svært at se, at en køber kan høste store synergier. Jeg tror ikke, at du på den længere bane kan få noget ud af at sælge Alm. Brand, men på den korte bane kunne du sikkert få en upside,« siger Søren Boe Mortensen.

Søren Boe Mortensen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen