Berlingske Business

Europæiske banker lukker 5.500 filialer

pix-banklukning
Spanien er et af de europæiske lande, der har oplevet mange filiallukninger sidste år. Her det byne Ronda, tæt på Malaga, at bankkunderne må vænne sig til nye tider. Foto:

Det er ikke kun i Danmark, at der bliver længere mellem bankfilialerne. På europæisk plan har de pressede banker skåret ned med hård hånd.

På trods af at ordet »finanskrise« efterhånden er skiftet ud med begrebet »økonomisk krise« fortsætter nedskæringerne i den europæiske banksektor. Alene sidste år lukkede de europæiske banker 5.500 filialer, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Dermed fortsætter bankernes trimning af forretningen med næsten uformindsket styrke.

Siden den amerikanske investeringsbank Lehman Brothers kollapsede i 2008 - og finanskrisen blev en realitet - har de europæiske banker lukket omtrent 20.000 filialer, viser tallene, der stammer fra Den Europæiske Centralbank (ECB). Tallet for filiallukninger i 2012 er dog lavere end tallet for 2011, der bød på 7.200 filiallukninger.

Det er især de lande, hvor den økonomiske krise har ramt hårdest, at filiallukningerne har fundet sted. Lande som Grækenland, Cypern, Spanien og Irland topper listen over filiallukninger i forhold til nationernes indbyggertal.

Krisen er da også den altafgørende faktor i filiallukningerne. Bankerne er ikke bare kommet under pres, når det gælder om indtjening - de både bliver og har udsigt til at blive mødt at skærpede nationale og internationale krav til soliditet, så de i fremtiden vil stå bedre rustet til nye finanskriser og kreditklemmer.

Derudover ændres bankernes virkelighed også til stadighed af indførelsen af ny teknologi som netbanker, der alt i alt ændrer kundernes behov og servicekrav.

Der er i dag 218.687 bankfilialer i Europa, viser tallene fra ECB Antallet er på fire år blevet mindsket med otte procent, skriver Reuters.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen