Berlingske Business

EU til angreb på gebyrer for kortbetalinger

Dankort.
Foto:

Et nyt forslag fra EU-kommissionen vil blandt andet sidestille kort- og kontantbetalinger og rundbarbere de gebyrer, som klinger i bankernes kasse, hver gang nogen betaler med kort.

Det skal koste det samme, om kunden betaler kontant eller med kort, og i fremtiden skal der være flere forskellige betalingsmidler at vælge imellem.

Det er kernen i Europa-Kommissionens forslag til nye regler for kortbetaling, som bliver fremlagt onsdag formiddag. Direktivet skal gøre op med den manglende konkurrence på et marked domineret af Visa og Mastercard og lægge låg på de bankgebyrer, der klinger i kassen, hver gang, der er nogen, der betaler med kort.

Direktivet kan, hvis det vedtages i sin nuværende form ændre markedet for kortbetalinger. Og det er sandsynligt, at det - efter EU-standard - vil glide rimelig let gennem lovgivningsprocessen, vurderer Jens Ring, pressechef på Europa-Kommissionens kontor i København.

»Jeg går ud fra, at man, når man fremlægger det, er rimelig fortrøstningsfuld i forhold til, at det kan komme igennem både Parlamentet og medlemsstaterne. Spørgsmålet er, hvordan lobbyisterne vil reagere, men bankerne, som ejer Visa og Mastercard, har selv været med at til at fastlægge, hvor grænserne skal ligge,« siger han med hensyn til de såkaldte interchange-fees, som er knyttet til hver eneste kortbetaling.

Disse gebyrer varierer kraftigt fra land til land. De danske gebyrer er blandt de laveste, men vil alligevel skulle sænkes som følge af de nye regler. I Danmark er gebyret i dag 0,3 procent for brugen af et debitkort som for eksempel Visa-Dankort, hvilket vil skulle sænkes til 0,2 procent ifølge Europa-Kommissionens forslag. Gebyret for brug af kreditkort ligger i dag på 0,7 procent, og det vil skulle sænkes til 0,3 procent, hvis det nye direktiv går uændret gennem EUs lovgivningsproces.

I andre lande vil lofterne imidlertid have markant større effekt. I Tyskland er gebyret hele 1,7 procent for brugen af debitkort og endnu højere for kreditkort.

Det vil kunne dæmpe bankernes appetit på at udstede kort, vurderer Jens Ring.

Samtidig vi direktivet gøre det lettere for konkurrenter til Visa og MasterCard at rykke ind på markedet.

»Man kunne godt tænke sig, at andre betalingskort rykker ind på markedet, eller at nogen ville forsøge sig med en variant, som vi ikke kender i dag. BitCoin er et netbetalingssystem, som fungerer lidt som alternativ valuta, og de kunne måske forsøge noget. De her regler betyder, at man vil kunne bruge nogle af de systemer, som i dag bruges til e-betaling og mobilbetaling, for eksempel vil en tjeneste som PayPal få en chance for at fungere bedre, og der vil blive skabt rum for innovation,« siger Jens Ring.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen