Berlingske Business

Er demokrati i Nykredit kun for eliten?

Nykredit Flag og Logo på Under Krystallen på Kalvebod Brygge
Foto:

Det er langt fra den brede kundekreds, der styrer det "kundestyrede" realkreditselskab, Nykredit. Kundernes repræsentantskab består stort set udelukkende af medlemmer af "eliten".

I januar er der valg til det kundeejede Nykredits repræsentantskab. Men hvis Nykredit skal leve op til sine egne pralerier om at være foreningsstyret og kundestyret gennem mere end 160 år, så er det nok på tide at lette adgangen til repræsentantskabet for almindelige kunder.

Jyllands-Posten konstaterer i dagens avis, at almindelige boligejere glimrer ved deres fravær i Nykredits repræsentantskab, der til gengæld er overrepræsenteret af folk fra samfundets højere luftlag.

Nykredit

Avisens gennemgang viser, at der blandt repræsentantskabets 99 medlemmer er 64 direktører, ni advokater, seks gårdejere og en stribe professorer, ledere, specialister og ingeniører. Og 98 af repræsentanterne er udpeget af bestyrelsen.

»Når man, som selskabet ofte gør, bryster sig af et kundedemokrati, bør repræsentantskabet også afspejle kundemassen i et vist omfang, og det er bestemt ikke tilfældet her,« siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk til Jyllands-Posten.

Pics-Nykredit

Næstformand i Foreningen Nykredit og medlem af Nykredits bestyrelse, Nina Smith, erkender, at der er et elitært præg over repræsentantskabet.

»Der er lidt for mange mænd i 50erne med slips og lange uddannsler. Det ved vi godt, og vi vil gerne have mere diversitet i form af mere erhvervsmæssig bredde, flere kvinder og yngre kandidater,« siger hun.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen