Berlingske Business

Er Danske Bank ved at blive en software-virksomhed?

aaa
Foto:

Nyhedsanalyse

Vi skal ikke længere tilbage end til den 7. august 1998 for at finde den dag, hvor Den Danske Bank i en pressemeddelelse lancerede »Danske Netbank«, der var den første internetbaserede bank, hvor kunderne kunne klare de daglige bankforretninger og handle med værdipapirer. Nu bliver det hurtigere for kunderne at ordne bankforretninger, lød det fra Den Danske Bank, »fordi det foregår i en direkte forbindelse via Internettet«, som banken skrev. Revolutionerende!

Nu skriver vi 2015, og Danske Bank vil inden længe præsentere næste version af den digitale bank – et projekt, der får navnet MobileLife. Dermed stadfæster landets største bank sin position som førende på det teknologiske område, og det ser ud til at være en klog vej at gå for Danske Bank, som ikke bare skal konkurrere med de øvrige danske og nordiske banker, men også med giganter som Google og Facebook, der truer med at tage en stor bid af markedet for bankforretninger.

Tirsdag

Kigger man kort på Danske Banks seneste digitale produkt, betalingstjenesten MobilePay, er det en gedigen succeshistorie. Godt nok mangler den store indtjening på tjenesten fortsat, men alene reklameværdien af noget så populært og udbredt er mange penge værd for Danske Bank. Mere end to millioner bruger MobilePay, der endda blev kåret til årets ord i Danmark i 2014. Men hvorfor er MobilePay blevet så populært – særligt lige midt i en af Danske Banks største imagekriser? De øvrige banker har jo lanceret konkurrenten Swipp, hvor det siges, at teknikken bag er bedre og billigere i drift. Svaret er det simple, at MobilePay er utrolig nem at bruge. Det er udviklet ved at tænke på kundens behov først, og det samme vil Danske Bank gøre med MobileLife.

Danske Banks udvikling af ny teknologi er dog ikke det rene filantropi, for projektets ansvarlige, bankdirektør Tonny Thierry Andersen, er en kommercielt tænkende mand. Nye kunder skal lokkes til butikken, og derfor vil det ganske givet være muligt også for ikke-Danske Bank-kunder at oprette en profil i MobileLife. Og mon så ikke universet byder på faciliteter og tilbud, som giver mere værdi, hvis man er kunde i Danske Bank.

danske bank

Der er ingen tvivl om, at udvikling af ny teknologi er et af Danske Banks stærkeste våben i kampen mod konkurrenterne. Tonny Thierry Andersen udtalte for nylig til netmediet FinansWatch, at software fundamentalt vil ændre alle industrier. At det kan give kunderne en god oplevelse, og at Danske Bank med god software kan drive banken meget mere omkostningseffektivt.

»Så jeg tror, at vi skal vænne os til at se det på den måde, at vi er en software-virksomhed, der opererer i banksektoren. Vi er ikke en bank, der bruger en række software i vores drift,« sagde han.

Det står helt klart, at Danske Banks strategi er at være first mover på teknologien. Det bliver spændende at se, om de konkurrerende banker kan komme med et modsvar og følge med, eller om Danske Bank formår at give sig selv en afgørende fordel i kampen om kunderne.

24BUSbizzz-forsiden.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen