Berlingske Business

Englænderen der skal redde tyskernes storbank

10BUSPix-John-Cryan.jpg
John Cryan har tidligere ført den schweiziske finanskoncern USB gennem en større omstrukturering. ?Foto: Christian Hartmann/Reuters

John Cryan sætter sig i stolen som ny topchef for Deutsche Bank fra 1. juli. Han er en mand, der ved, hvordan man får en stor bank til at sluge bitre piller, lyder det om ham.

Han er ganske vist traditionelt uddannet fra den engelske eliteskole Cambridge University, men han er samtidig englænderen, som taler tysk og har haft en stor del af sin karriere uden for det gamle imperiums landegrænser.

Fra 1. juli skal John Cryan hjælpe tyskerne med at få deres største bank, Deutsche Bank, på fode igen. Som tidligere beskrevet i Berlingske Business afløser han direktør-duoen Anshu Jain og Jürgen Fitschen som topchef for den store bank.

Anshu forlader posten ved månedens udgang, mens Jürgen Fitschen bliver frem til maj næste år. John Cryan er ikke helt ukendt med Deutsche Bank, da han hidtil har siddet i bestyrelsen for banken.

Mandag jublede de tyske aviser over, at John Cryan taler tysk. Dermed bliver der ikke flere underlige seancer som forleden, da Anshu Jains tale til generalforsamlingen blev simultantolket.

Til New York Times’ hjemmeside siger flere kolleger, at Deutsche Bank med udnævnelsen af John Cryan får en chef, der bringer mange kvaliteter med sig til bordet.

Blandt andet ved han fra tidligere job, hvordan man får en stor bank til at sluge nogle bitre piller. Det får han brug for, når han skal i gang med en genopretning af den tyske bank, der med det foregående direktørpar har været ramt af flere skandaler.

Skabte resultater

De ubehagelige sager er nærmest kommet i klumper for Deutsche Bank, efter at Anshu Jain og Jürgen Fitschen trådte til for tre år siden. Der blev satset for meget på invest­ment banking, og banken har måttet acceptere milliardbøder for rentemanipulation.

GERMANY DEUTSCHE BANK SHARHOLDERS MEETING

Derudover har banken måttet betale en lille milliard euro i erstatning for sit medansvar for, at TV-koncernen Kirch endte med at krakke.

Da det blev kendt, at de to direktører stopper, hoppede bankens aktie seks procent i vejret. Om aktiemarkederne holder begejstringen med John Cryan ved roret vides naturligt nok ikke endnu.

Men fra hans tidligere karriere bliver nævnt flere eksempler på solide resultater. Specielt fremhævbes det, at John Cryan i 2008 under nogle af finanskrisens mørkeste dage tog over som finansdirektør for den schweiziske finanskoncern UBS og førte koncernen gennem en større omstrukturering, der kunne ses på bundlinjen.

 

»Han vil aldrig se på et problem og sige, at det er ikke noget problem,« fremhæver topchefen for den internationale investeringsbank, Ken Moelis, der arbejdede tæt sammen med ham hos UBS.

John Cryan går for at være uden noget »show off« og det modsatte af den normalt meget stereotype topchef for en bank. Forventningerne til ham i det nye job er heller ikke til at tage fejl af.

En analytiker bemærker, at han regner med, at Jon Cryan vil forandre Deutsche Bank fra i investorernes øjne at have et af de dårligste ledelsesteam blandt bankerne til at have et af de bedste.

GERMANY DEUTSCHE BANK SHARHOLDERS MEETING

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen