Berlingske Business

En historisk beslutning til gavn for medlemmerne

Jens Bigum TryghedsGruppen
Overskrift
Jens Bigum er formand for repæsentantskab i TryghedsGruppen
Overskrift
Jørgen Huno Rasmussen, ny formand for Tryg og Tryghedsfonden. Foto:

Repræsentantskabet er blevet enige om en løsning, som vi mener, er fair og rimelig, og som samlede et massivt flertal – og ingen stemmer imod.

I disse tider, hvor der er optakt til valg, ved vi avislæsere udmærket, at der er godt stof i de mange forskellige holdninger, der må komme på bordet i en politisk proces.

På samme måde betragter vi Jørn Astrup Hansens synspunkt i Berlingske Business den 20. april, hvor han beskylder vores 70 medlemsvalgte repræsentanter for ikke at vide, hvilken beslutning de har truffet, og dermed ikke være deres ansvar voksent.

Heldigvis er virkeligheden anderledes.

Vores medlemsvalgte 70-personers re-præsentantskab traf i midten af marts i år en historisk beslutning for TryghedsGruppen. Medlemmerne i TryghedsGruppen skal fremover have del i overskuddet gennem en årlig bonus, og så skal TryghedsGruppen opdeles i to enheder for at få en mere klar struktur: en for medlemmerne fra Tryg og en for medlemmerne fra Nordea Liv & Pension.

bild huno

Repræsentanterne bestemmer niveauet

Vores repræsentanter er valgt af vores over en million medlemmer fra både Tryg og Nordea Liv & Pension ved årlige regionale valg og sidder i dag gennemsnitligt med 1.500 personlige stemmer bag sig – altså flere end gennemsnittet for danske byrådsmedlemmer. Det er bl.a. repræsentanterne, der bestemmer niveauet for uddelingerne gennem TrygFonden, som igennem fire år har ligget højt på 550 millioner kroner om året.

Vi har i repræsentantskabet igennem ét år drøftet hvilken løsning, der er den bedste for vores selskab. Vi har overvejet to håndfulde modeller og drøftet lige så mange holdninger, som vi er repræsentanter.

Nogle af de centrale spørgsmål har været, hvordan fordelingen af formuen skulle være, ligesom vi har drøftet relationen mellem udbetaling af bonus og niveauet for de almennyttige uddelinger. I begge spørgsmål er vi i repræsentantskabet blevet enige om en løsning, som vi mener, er fair og rimelig, og som samlede et massivt flertal – og ingen stemmer imod.

En præmis for selve processen har været, at vi er åbne og transparente i forhold til medlemmerne og omverdenen. Vi har kommunikeret gennem medier og på pressemøder. TryghedsGruppens hjemmeside har været et vigtigt omdrejningspunkt for information, og for at medlemmer og andre interesserede kunne deltage i debatten.

ll

Præget af destruktive fløjkampe

Dengang Jørn Astrup Hansen deltog i TryghedsGruppens medlemsdemokrati, var det nok præget af destruktive fløjkrige, der kulminerede med den retssag, som han anlagde mod TryghedsGruppen – og som han tabte på alle punkter.

I dag står vi til gengæld med et sundt og konstruktivt debatterende demokrati, der stod sammen om et kompromis med massiv tilslutning. Repræsentantskabet bakkede derfor også massivt op bag en justering af vedtægterne, så en opløsning kræver en næsten tilsvarende stor enighed, som blev opnået til den nye struktur.

Vi ser nu frem til myndighedernes godkendelse, så vi kan realisere de løsninger, vi sammen har besluttet, så vi fortsat kan udvikle Tryg i forsikringstagernes interesse, stå bag TrygFonden, der gavner alle danskere, og sikre medlemmerne en bonus i år med gode økonomiske resultater.

topchef sko

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen