Berlingske Business
12:07USA's nye toldsatser kan øge spændingerne med Kina

Eksperter til Danske Bank: Sælg fra eller indled svensk priskrig

Pix-danske bank
Danske Banks hovedkontor og Finanscenter ved Kongens Nytorv. Foto:

Danske Bank er ikke stor nok på Nordens attraktive markeder. Navnlig i Sverige halter bankens markedsposition. Derfor bør banken sælge fra, mener analytikere. Andre mener, at banken bør løse problemet med en priskrig på boliglån. Til gengæld er analytikerne enige om, at banken i Nordirland skal sælges.

Et storudsalg af Danske Banks aktiviteter i Nordirland og Sverige kan blive en løsning på bankens strategiske problemer, eller alternativt at gå massivt ind i en priskrig på det svenske marked for boliglån. Det er nogle af de store beslutninger, som Danske Banks bestyrelse, der står til ansvar for aktionærerne på generalforsamlingen i Tivoli Congress Center onsdag, står over for i det kommende år.

Problemet er ifølge en række bankanalytikere, at Danske Bank med markedsandele på under fem pct. i Sverige og Norge ikke er tilstrækkelig stærke på de mest profitable af de nordiske bankmarkeder. Citis’ (Citigroup) ekspert inden for bankaktier Ronit Ghose peger på, at det mest fornuftige for Danske Bank ville være at sælge den svenske bankforretning fra:

»Hvis vi ser på, hvor meget Handelsbanken og SEB tjener på deres retailbankforretning i Sverige, så ligger Danske Bank langt bagefter. Og det er svært at tro på, at Danske Bank nogensinde vil kunne indhente de svenske konkurrenter på det område. I det lys er der god fornuft i at sælge den svenske bankforretning for Danske Bank.«

danske bank

Så sent som i april sidste år berettede den svenske erhvervsavis Dagens Industri om, at Danske Bank faktisk havde været ude med følere til konkurrenterne i forhold til salg af aktiviteterne i Sverige og Norge. Det afviste Danske Bank dog på det tidspunkt. I det hele taget mener Ronit Ghose, at Danske Bank bør fokusere mere på at servicere virksomhedskunder i stedet for at være detailbank. Det betyder også, at Danske Bank er bedre stillet i Norge end i Sverige, mens banken bør holde fast i Finland, da markedsandelen her er større, og det er sværere at finde en køber:

»I Norge ser det ud til, at Danske Bank har godt fat i et attraktivt kundesegment både på virksomheds- og privatområdet. Det er derfor mere meningsfyldt at holde fast i den norske forretning,« siger Ghose.

Også de danske analytikere er kritiske over for Danske Banks muligheder for at blive en succes på det største og mest profitable bankmarked i Norden, Sverige. Aktieanalytiker Christian Hede fra Nordea er ikke afvisende over for et frasalg af Danske Banks svenske forretning. Men han tror snarere, at Danske Bank vil forsøge at løfte markedsandelen ved at udnytte et nyt ledelsesteam og de ledelsesressourcer, som er blevet tilgængelige efter oprydningen i den katastrofale ekspansion i Irland:

»Det behøver ikke at være en fordel at sælge Danske Bank Sverige. For den svenske forretning har ikke været en brillant forretning hidtil, men den har potentiale. Lykkes det for Danske Bank at vokse på de rette områder, så er det en god idé at beholde den.«

Lykkes det omvendt ikke at få vendt bankforretningen i Sverige, rykker et frasalg tættere på. Nemt bliver det heller ikke at vinde svenskernes gunst, konstaterer Christian Hede:

»Danske Bank har ikke en særlig stor markedsandel i Sverige. Og det er ikke en nem opgave. For de slås med fire meget store lokale banker. Forestil dig at vokse i Danmark, hvis der var fire gange Danske Bank at konkurrere med, men omvendt har Danske Bank besluttet sig for at være i Norden. Og så er Sverige jo det største marked, men de skal levere. Døren er ikke lukket for et frasalg, men det er ikke sandsynligt på kort til mellemlangt sigt.«

Mit skib er større end dit

Hede opfordrer til, at Danske Bank går ind i en priskrig på boliglån i Sverige. Selv om der er risiko for, at banken kan ramme en konjunkturcyklus skævt, hvis boligpriserne går den anden vej.

Også aktieanalytiker Jesper Christensen fra Alm. Brand Markets mener, at man bør overveje at sælge Sverige fra:

»Det kunne sikkert også være en god idé at sælge Sverige. Men Danske Bank har sagt, at de vil være en nordisk universalbank. Men omvendt er en strategi jo kun en strategi til den bliver ændret. Danske Bank er veldrevet, men de har en for lille masse uden for Danmark. Derfor er de ikke i stand til at løfte deres egenkapitalforrentning til niveauet i andre lignende banker.«

Jesper Christensen mener, at en mulighed for Danske Bank er opkøb – også selv om det før krisen viste sig at være en meget dårlig strategi i Irland og Finland.

Andreas Hakansson fra Exane BNP Paribas i Stockholm advarer om, at Danske Bank skal passe på med at blive isoleret på et svært, dansk marked:

»Danske Bank kan vælge en strategi om at være mere aggressive på marketing og på pris. Fokusere på vækst i udlån i stedet for kun at se på profitabilitet. Det danske marked har jo ingen udlånsvækst og ser ikke ud til at få det. I Sverige og Norge ligger udlånsvæksten på ca. seks pct. Danske Bank bør kunne øge deres markedsandel i Sverige og Norge.«

Thomas Borgen

Ifølge Andreas Hakansson har Danske Bank fået stadig bedre muskler til at agere på det svenske marked i form af en gradvist forbedret kreditvurdering.

»Det giver ikke mening kun at være på det danske marked, som bliver stadig mindre profitabelt. Jeg tror, de mindst atttraktive bankmarkeder i Norden er Danmark og Finland.«

Til gengæld er han ligesom de andre analytikere enige om, at Danske Bank skal se at få solgt deres forretning i Nordirland, hvor banken ellers har en pæn markedsandel på 19 pct. på privatkundebanken og 28 pct. på business-banking. Nordirland skal ikke forveksles med Irland, der næsten gav Danske Bank banesår under krisen. Nordirland havde faktisk overskud på driften sidste år, men blev så ramt af Danske Banks nedskrivninger på goodwill, hvad der udløste et minus på næsten to mia. kr.:

»Nordirland skal de bare se at få solgt. Det er ikke Danske Banks core-business,« siger Hakansson, der bakkes op af Christian Hede, som også peger på, at Danske Bank er på vej ud af de baltiske lande:

»Danske Banks strategi er at være en nordisk fokuseret bank. Så der er et geografisk mismatch – også Danske Banks forretning i Baltikum er stille og roligt ved at blive reduceret,« siger Nordea-analytikeren.

I Danske Bank understreger Thomas Borgen, at der ikke er nogen planer om at sælge Sverige:

»Et salg af vores svenske aktiviteter er ikke et tema overhovedet. Vi har sagt meget tydeligt, at Sverige er et kernemarked for Danske Bank, og det vil det også være i mange år frem. Vi har både produkterne, kompetencen og viljen til at styrke vores markedsposition yderligere og udfordre de dominerende spillere på det svenske marked. Vi har set en rigtig god udvikling på erhvervsmarkedet, hvor vi sidste år blev kåret som den bedste bank i Sverige. Vi har mindst lige så høje ambitioner, når det gælder privatmarkedet. Som nordisk universalbank med en fælles stærk IT-platform og betydelige udviklingsressourcer kan vi levere konkurrencedygtige løsninger til både eksisterende og nye kunder,« siger Thomas F. Borgen, adm. direktør i Danske Bank.

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen